Omslagpunt

Plaats reactie
Marjon Schumacher
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:38

Omslagpunt

Bericht door Marjon Schumacher »

Ik heb een jaar geleden een test gedaan bij Stans Vd Poel waaruit een Max kwam van 167 met omslagpunt van 162 (fiets). Lopen is dan 172. Uit een recente test met mondkap bij een sportarts kwam een Max van 169, maar een omslagpunt van 147 (ook fiets).
Dat is dus 15 lager. Ook veel apps rekenen met een % afslag tov de Max waardoor je op veel lagere D2 zones uitkomt.
Volgens de sportarts zit ik bij 120 (fiets) op 50/50. Dat wijkt wel heel sterk af.

Zijn die zones in de hardloopaps anders?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjon,

Een omslagpunt is een omslagpunt, in theorie verandert deze maar heel langzaam naarmate je ouder wordt. Wel is het zo dat deze sport afhankelijk is, je omslagpunt voor het hardlopen ligt daarom hoger dan je omslagpunt voor het fietsen.

Echter een meting is een momentopname vandaar dat er weleens een iets afwijkende waarde kan uitkomen. Verder heeft Stans ervaren dat testen met een mondkap als belemmerend wordt ervaren, en dat ook hierdoor afwijkende metingen kunnen ontstaan. Vandaar dat zij de apparatuur zo heeft ontwikkeld dat hiervoor wel de ademhaling kan worden gemeten maar dan zonder mondkap. En dit is denk ik dan ook de reden dat je bij Stans op een hoger omslagpunt komt dan bij de test met mondkap.

Maar wat denk je zelf? Welk omslagpunt klopt volgens jou het beste?

Blijde groet,
Rob
Marjon Schumacher
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:38

Re: Omslagpunt

Bericht door Marjon Schumacher »

Beste Rob,

Ik heb geen idee welke het beste klopt. Ik zie echter dat jullie en Stans een andere maatstaf gebruiken dan de apps en sportartsen.
Die laatsten hanteren een afslag van ca 15% tov de Max en jullie hanteren ca 5 slagen. Beide testen geven een nagenoeg zelfde Max en ook kwam ik bij beide tot 300watt op de fiets.

Het gaat mij er met name om dat ik in de juiste zone train. De zones van zowel sportarts en apps lijken mij vrij laag, maar ze zijn vrij stellig in hun uitkomsten.

Grt,
M
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjon,

Even een opmerking: je legt een relatie met de maximale hartslag. Bij de test die je bij Stans hebt gedaan is dit niet het uitgangspunt van de berekening. Bij de test die je hebt gedaan wordt je omslagpunt bepaald aan de hand van de verandering in je ademhaling.

De tweede opmerking: de maximale hartslag die je haalt in een test om je omslagpunt te bepalen hoeft niet je absoluut maximale hartslag te zijn. De sportarts zal bij het bepalen van je omslagpunt gedurende de test fysiologische aspecten bestuderen (zoals je ademhaling of bloedwaarden) en zodra bepaalde veranderingen geconstateerd worden stopt zij/hij de test. Je hoeft dan nog niet op je maximale hartslag te zitten.

Dan een antwoord op je vraag:
Als je een Sportrusten schema volg zou ik de zones handhaven van Sportrusten, deze zijn daar immers op gebaseerd. De tijden die je loopt kunnen je een goede indicatie geven. En vertrouw op je gevoel. Als je een intensieve training op het programma staan en de training voelt intensief, dan zit je goed, maar loopt je bij wijze van spreken met twee vingers in de neus de training, dan klopt er misschien toch iets niet aan de zone....

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie