Inlopen

Plaats reactie
Lenneke van Poelgeest
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2020, 21:28

Inlopen

Bericht door Lenneke van Poelgeest »

Ah het vragenuur! ik heb ook een vraag: ik heb in het begin van de loop lange tijd nodig om warm te lopen. Als ik de eerste 10 a 20 minuten te snel ga heb ik daar de hele loop last van en kan ik niet echt versnellen omdat ik al buiten adem ben. Loop ik rustig in dan heb ik daarna veel meer power en loop ik makkelijk sneller. Is dat iets wat ik kan veranderen? Ik blijf nu hierdoor bij de langzamere loopgroepen van de vereniging lopen omdat de snellere groepen ook met een hoger tempo inlopen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Inlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lenneke,

Een paar tips, kijk welke je zelf handig lijken:
- Als je moeite hebt om tijdens de training op hartslag te komen, doe dan een paar versnellingen tegen het einde van het warmlopen, dus even 20-30 meter voluit en dan weer rustig, en dat een paar keer. Je zet je lijf echt op "aan".
- Als je tegen het einde van de training moeite hebt om je hartslag te halen of vol te houden, probeer dan tijdens een rustige training (vogels kijken of een training op laagste hartslag), de laatste kilometer flink te versnellen. Dit helpt ook om in een wedstrijd een zogenaamde "negatieve split" te lopen (dus de tweede helft sneller dan de eerste helft)
- Doe af en toe een intervaltraining (je vertelt dat je bij een club loopt, dus dat doe je al waarschijnlijk :-))
- Als je buiten adem raakt, zorg dat je niet gaat hijgen (heel snel oppervlakkig ademhalen), maar adem bewust dieper. Probeer dan ook niet je snelheid te verhogen maar focus op je armen, dus deze stevig mee laten bewegen. Daardoor wordt het snel lopen ook makkelijker.

Blijde groet,
Rob
Lenneke van Poelgeest
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2020, 21:28

Re: Inlopen

Bericht door Lenneke van Poelgeest »

Hoi Rob, dank voor je tips! Ik loop inderdaad bij een club, en in de intervaltraining merk ik hetzelfde op: de eerste helft van de training kost me meer moeite, alsof mijn lijf dus lang nodig heeft om op stoom te komen. Na een half uur gaat het makkelijker. Aan het eind versnellen vind ik juist lekker, het begin is het ‘pijnpunt’. Loopjes waar ik aan mee heb gedaan hebben altijd een ‘negatieve split’ met dezelfde oorzaak. Ik heb nu een tijdje bij het inlopen je tip gevolgd om aan het eind een paar versnellingen te doen. Dat helpt wel om m’n hartslag omhoog te brengen. En ook focus op armen en ademhaling helpt. Kan het ook met leeftijd te maken hebben? Ik ben 62, en begonnen met hardlopen rond m’n 40ste.
Hartelijke groet!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Inlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lenneke,
Lenneke van Poelgeest schreef: 20 okt 2020, 20:58 Kan het ook met leeftijd te maken hebben?
Dat zou heel goed kunnen, ik ben ook de jongste niet meer en ken het gevoel heel goed. Na 5km begint het makkelijker te worden, wat het tempo ook is :D

Blijde groet,
Rob
Lenneke van Poelgeest
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2020, 21:28

Re: Inlopen

Bericht door Lenneke van Poelgeest »

Hi Rob, dat zal t zijn 👵🏻😂 gewoon maar vooraf langer inlopen die keren dat ik met de groep in ‘t bos loop...
Dankjewel!
Plaats reactie