voluit en ademhaling

Plaats reactie
Esther Menke
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2020, 21:22

voluit en ademhaling

Bericht door Esther Menke »

Hoi Rob
Ik ga nu volgens mijn schema 3 x 5 km voluit. Is dit echt zo hard mogelijk? Ben bang dat je dan te snel van start gaat en dan niet meer kan of hoe doe je dit het beste? Of loop je dan bv in D3? En dan aanvullende vraag.. mijn conditie is best ok denk maar die ademhaling.. wat zou ik graag relaxed lopen. Het langer uitademen dan in heb ik gewoon moeite mee. En extra uitademen voelt onderin buik alsof ik echt kracht moet zeggen. Hoe ga ik me dit nu aanleren? Nog langzamer lopen in D2 of? Ik wil zo graag maar heb t idee dat mijn ademhaling stokt. Ik adem in, dan uit maar voor ik helemaal uitadem moet ik alweer stukje inademen en dan kan ik ver uitademen en zo beginnen we weer opnieuw. Praten is er niet bij helaas. Mijn omslag is berekend, dus ik zou niet te hard moeten gaan.. Tx alvast
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: voluit en ademhaling

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Esther,
Esther Menke schreef: 27 mei 2020, 13:51 Is dit echt zo hard mogelijk?
Ja, voluit is voluit :) En het is heel leerzaam om deze ook eens gewoon te snel te starten. Als je na 5km dacht, goh, ik heb nog energie over, dan ben je te langzaam gestart. En door een keer te hard van start te gaan leer je waar je grenzen liggen. ;)
Esther Menke schreef: 27 mei 2020, 13:51 Het langer uitademen dan in heb ik gewoon moeite mee. En extra uitademen voelt onderin buik alsof ik echt kracht moet zeggen. Hoe ga ik me dit nu aanleren?
Je moet niet proberen extra uit te ademen, als je rustig loopt, maar alleen dan, kun je proberen langzamer uit te ademen. Dus je doet gewoon langer over de uitademing dan de inademing. That's all. Ik doe dit altijd door mijn stappen te tellen. Bijvoorbeeld 3 stappen inademen, 4 stappen uitademen. Probeer zelf uit welke aantallen voor jouw prettig zijn. Je kunt het niet verkeerd doen. Vogels kijken is bij mijn 3 stappen in, 5 stappen uit. De 10km voluit doe ik 2 in, 2 uit. En alle andere tempo's zitten daar tussenin ;) .

Mocht je nog twijfels hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Esther Menke
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2020, 21:22

Re: voluit en ademhaling

Bericht door Esther Menke »

Rob, het is gelukt! Wel op 3,4 km een minuut gewandeld.. kon niet meer. Maar achteraf was het heerlijk.. Tijdens niet hoor, dus zal niet mijn favo loop worden:-) Wel een pr gelopen en sneller, maar nog steeds langzaam. Tx voor je tips. Volgende week toch weer die ademhaling proberen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: voluit en ademhaling

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Fijn om te horen!

Succes!
Rob
Plaats reactie