Tijd verbeteren zonder roofbouw

Plaats reactie
Linda30
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2020, 15:55

Tijd verbeteren zonder roofbouw

Bericht door Linda30 »

Ik loop al heel wat jaartjes, zo'n tweemaal per week, en dan max 6 kilometer. Dat is precies een leuk rondje, en daarna loop ik graag weer naar huis.
Aangezien ik niet bepaald een zwaargewicht ben, wil ik mezelf ook niet teveel belasten, en ga ook vrijwel nooit tot de max. Doe ik dat wel, dan heb ik ofwel geen energie de volgende dag, ofwel ik moet echt heel veel eten.
(over dit "probleem" wil ik het later eens hebben)

Nu loop ik altijd hetzelfde tempo: tussen de 10 en 10.5 km/u. Ik wil voor mijn volgende 5 km wedstrijd graag eens mijn PR een tikje verbeteren (lukt me al 5 jaar niet meer...).
Hoe bouw ik dat nu het beste op, zonder roofbouw op mijn lichaam te plegen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Tijd verbeteren zonder roofbouw

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Linda,

Als je gewoon 2 keer per week blijft lopen, en dan mag je zelfs rustig de afstand verdubbelen, is het echt onmogelijk dat je roofbouw pleegt om je lichaam.

En de truc om sneller te worden is meer variatie in tempo aan te brengen. Dus loop eens een training 11km/u. En mocht dat niet 6km lang proberen. Doe het dan 1km snel, en dan weer je normale tempo. De week erna doe je 2km snel, 4km rustig en zo bouw je dat uit.

Ook kun je af en toe eens een interval doen:400 meter snel, 200 meter rustig. En dit doe je dan bijvoorbeeld 6 keer. De snelle stukken doe je gewoon zo snel mogelijk.

Kun je hier wat mee?

Blijde groet,
Rob
Linda30
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2020, 15:55

Re: Tijd verbeteren zonder roofbouw

Bericht door Linda30 »

Dank je wel Rob!👍
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Tijd verbeteren zonder roofbouw

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hai Linda,

Over de voeding... ik denk graag met je mee hoor!

Als je heel diep bent gegaan, 'loop je door je suikers' heen en dat geeft een enorme trek na het lopen ja.

Ben je al getraind in het inzetten van je vetten als brandstof? Daar heb je er genoeg van (ook als je heel slank bent) en kun je uren, dagen, weken op teren. Je hebt voor ongeveer 5 kwartier suikers in je lichaam en als je voornamelijk op je suikers loopt, krijg je een enorme hongerkick na het lopen.

Groetjes Janneke
Plaats reactie