Kan niet slapen na een intervaltraining

Plaats reactie
Anoukje
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2017, 14:26

Kan niet slapen na een intervaltraining

Bericht door Anoukje »

Eén avond per week doe ik een intervaltraining in een loopgroep. Ik doe dan flink mijn best, maar het is niet zo dat ik voortdurend in het rood loop. Meestal loop ik de intervallen op mijn omslagpunt. De training duurt tot 20.30 uur, daarna blijf ik meestal nog even kletsen.
Thuis zit ik nog een tijdje op de bank en ga ik op mijn gemak onder de douche. Aan het eind van de avond is mijn hartslag dan nog iets hoger dan normaal.
Maar als ik dan daarna in bed lig, ben ik echt kláárwakker! Alsof ik liters koffie op heb. Of als een kind op de ochtend van zijn/haar verjaardag: AAN! Dan lig ik zomaar een uur naar het plafond te staren. De volgende ochtend, als de wekker gaat, ben ik natuurlijk wél zwaar onder zeil.

Hebben jullie een idee waar dit aan ligt? Ik heb ook wel eens ademhalingsoefeningen geprobeerd, maar waarschijnlijk doe ik daarmee dan ook teveel mijn best. Zeker als je eenmaal naar dat plafond ligt te staren, helpt dat niet meer.

groeten Anouk
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kan niet slapen na een intervaltraining

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anouk,

Ademhalingsoefeningen zijn toch de manier om rustiger te worden. Probeer het eens op de volgende manier:
Adem gewoon rustig in- en uit. Dus zoals je de hele dag al doet, zonder verlenging en zonder extra diep in of uit te blazen.
Als je dat een keer of 10 hebt gedaan wacht dan heel even met inademen na een uitademing. Adem dan weer in en uit. Let erop dat je niet dieper gaat dan tijdens je normale ademhaling. Als het goed gaat verleng je de pauze wat.

Je mag de pauze verlengen zolang je maar geen aandrang voelt op weer in te ademen.

Wil je dat eens proberen?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie