omslagpunt en hartslagzones

Plaats reactie
Trijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2019, 22:35

omslagpunt en hartslagzones

Bericht door Trijs »

Goedenavond,
Ik loop al jaren af en toe een tijdje hard, en af en toe een 10km wedstrijdloopje, maar structureel blijven lopen is me nooit gelukt. Dankzij alle info op deze site en De Hardlooprevolutie snap ik nu beter waarom (altijd te hard gelopen bij trainingen) en ben ik nu vol goede moed bezig en heb er vooral veel meer lol in. Veel dank daarvoor.

Ik heb wat vragen over de hartslagzones/omslagpunt:

1) Ik heb vorige week de test gedaan van 6 minuten 7km/u lopen en dan per 2 min versnellen. Ik kwam op een omslagpunt van 197.
Twee jaar geleden heb ik een 10km loopje gedaan met een wat sneller maatje als haas en toen ben ik vrij diep gegaan. Ik had toen een gemiddelde hartslag van 195; vanaf 4km zat ik rond de 200; maximum maar liefst 207.
Afgelopen voorjaar heb ik een 7.5km loopje gedaan met eveneens een snelle haas en toen had ik een gemiddelde van 187; vanaf 4km weer rond de 200, en 1 piek van maar liefst 215 (zou dat wel kloppen?).
Vraag: klopt dat omslagpunt van 197 of zou het nog hoger moeten liggen?
Vraag: is zo'n hoge hartslag nou echt niet gevaarlijk?

2) Met omslagpunt 197 geeft jullie site D2 159-177.
Loopje in D2 geprobeerd: mijn hartslag loopt langzaam op tot 165 a 170. Daarop gelopen. Maximum 178 (1 piekje), gemiddeld 158.
Is dat gemiddelde te laag of gaat het daar niet om?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: omslagpunt en hartslagzones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Trijs,
Trijs schreef: 09 nov 2019, 23:01 Vraag: klopt dat omslagpunt van 197 of zou het nog hoger moeten liggen?
Je gemiddelde hartslag op een 10k voluit is je omslagpunt. Dus dat zou dan 195 moeten zijn. Dus die 197 uit de test komt aardig goed overeen (en dus niet hoger ;) )
Trijs schreef: 09 nov 2019, 23:01 Vraag: is zo'n hoge hartslag nou echt niet gevaarlijk?
Nee, dat is niet gevaarlijk.
Trijs schreef: 09 nov 2019, 23:01 Is dat gemiddelde te laag of gaat het daar niet om?
Het gaat niet om het gemiddelde, het gaat erom zo goed mogelijk tussen 159 en 177 te lopen. :)
Dus dan kan het best zijn dat je gemiddelde wat lager ligt (vanwege het langzaam oplopen in het begin) dat is geen probleem.

Blijde groet,
Rob
Trijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2019, 22:35

Re: omslagpunt en hartslagzones

Bericht door Trijs »

Dankjewel Rob, heel fijn!
Plaats reactie