Pagina 1 van 1

Warming-up en Cooling down in het sportrusten schema

Geplaatst: 07 jun 2017, 11:56
door Jeannet van der Poel
Hoi Koen en Maarten,

Bedankt voor het e-book Sportrusten voor Hardlopers, ik heb het in 1 ruk uitgelezen :D .

Nu valt mij op dat er nergens wordt gesproken over een warming up en/of cooling down.

Ik ben nu ruim 3 weken bezig met het 10k schema uit dit e-book en vroeg me dus af of ik voorafgaand aan de trainingen een warming up moet doen, zo ja hoe lang of hoe ver? En adviseren jullie ook een cooling down? Zo ja, wat en hoe lang?

Groetjes en bedankt alvast voor je reactie!
Jeannet

Re: Warming-up en Cooling down in het sportrusten schema

Geplaatst: 07 jun 2017, 22:15
door RunningRob - Sportrusten
Hoi Jeannet,

Je kunt 5 tot 10 minuten warm lopen (1 tot 2km) op een rustig tempo. Dit is vooral balangrijk als je blessuregevoelig bent.

Na de warming up start je dan de afstand van je training.

Mijn rondje is nooit precies de afstand van de training, dus de afstand die ik "over" heb gebruik ik als cooling down, die afstand wisselt dus nog wel eens :)
Gebruik je cooling down ook om een ademhalingsoefening te doen, zodat je hartslag weer rustig is op het moment dat je de deur opent van je huis.

Met blijde groet,

Rob

Re: Warming-up en Cooling down in het sportrusten schema

Geplaatst: 08 jun 2017, 08:47
door Jeannet van der Poel
OK duidelijk, eigenlijk wel wat ik zo'n beetje verwachte ;)

Dank je wel!!
Jeannet