10 km lukt maar niet

Plaats reactie
SaskiaS
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2015, 17:52

10 km lukt maar niet

Bericht door SaskiaS »

Hallo allemaal,

Ik loop al zo'n 5 jaar hard (met een hoop blessures tussendoor) maar ik kom maar niet verder. Ik ben er nu achter gekomen dat mijn hartslag altijd hoog is tijdens het lopen. Gemiddeld is die 176. Het maakt niet heel veel uit of ik heel langzaam (8km per uur) of wat sneller (10 km per uur) loop. Nu heb ik van een sportarts te horen gekregen dat ik meer moet gaan trainen met een lage hartslag om mijn duurvermogen te vergroten om op deze manier verder te kunnen komen. Nu heb ik dit al een paar keer geprobeerd maar trainen met een lage hartslag lukt mij dus absoluut niet. Hoe langzaam ik ook ren. Hoe kan ik het beste gaan trainen om mijn hartslag omlaag te krijgen? Meer variatie misschien? Ook heb ik een crosstrainer staan. Hierop kan ik mijn hartslag zo rond de 140 houden. Is het verstandig om naast het hardlopen vaker op de crosstrainer te gaan om mijn duurvermogen te trainen, of heeft dit geen zin?

Groetjes,
Saskia
TheSnark
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2015, 20:40

Re: 10 km lukt maar niet

Bericht door TheSnark »

Twee dingen:
Wat voor blessures heb je gehad? Kun je die nu voorkomen? Kwamen die door het hardlopen, of ergens anders door?
Elke blessure kan je opbouw belemmeren, dus dat maakt het moeilijk om op je begeerde afstand uit te komen.
Een specifiek antwoord kan ik je niet geven, maar dat lijkt me nummer 1: lopen zonder blessures.
Nummer twee: lees het E-boek en kijk welke ademhalingsoefeningen voor jou werken. Rondom/tijdens het hardlopen, maar ook daarbuiten. Hartslag en ademhaling zijn goede vriendjes: als de ademhaling rustig(er) is zal de hartslag dat meestal ook zijn.
Tot zover mijn 2¢
sudwesthoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2015, 22:51

Re: 10 km lukt maar niet

Bericht door sudwesthoek »

8 km p/u is niet langzaam hoor.
Vergeet je snelheid maar ga gewoon ontspannen lopen zonder hijgen.. Je zult zien dat je dan wel met een rustige hartslag kan lopen. Meer snelheid krijg je door interval en sprintjes trekken.
Tussendoor rust..Hartslag weer gezakt weer een sprintje..
Overdaad schaad. Als je bij elke training over je gens gaat zul je niet beter worden. Immers heeft je lichaam geen tijd en energie om dat te bewerkstelligen...
Gr Jan
Plaats reactie