Van 5 km naar 7,5 km

Plaats reactie
Sarah Darley
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2021, 16:26

Van 5 km naar 7,5 km

Bericht door Sarah Darley »

Hoe snel kun je opbouwen van 5 km naar 7,5 km?
2 dorpen verderop wordt er een loop georganiseerd, ik wilde meedoen met de 5k maar helaas die is er niet… Wel is er een 7,5k en een 10k. Hoe realistisch is het als ik nu (3 mei) 5k kan lopen dat ik op zondag 5 juni mee kan lopen op een 7,5k?
Ik twijfel nu namelijk of ik mee zal doen….
Groetjes Sarah
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Van 5 km naar 7,5 km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sarah,

Je kunt prima iedere week een km verder lopen. Dus als je nu bijvoorbeeld 2x of 3x in de week 5km loopt, doe je volgende week 1 van deze trainingen een km langer en de week daarna maak je die training 7km. De week erna doe je dan die 7km training weer en nog een training van bv 6km. En zo kun je blijven uitbouwen. In juni ben je dan prima in staat om 7,5 km te lopen. :)

Succes!

Blijde groet,
Rob
Sarah Darley
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2021, 16:26

Re: Van 5 km naar 7,5 km

Bericht door Sarah Darley »

Beste Rob,

Dank voor jouw reactie. Ik ga de komende week opbouwen. Gisteren 4,89 km gelopen (volgens mijn garmin 60% in zone 5 en 35% in zone 4), we samen met een vriendin waarbij we de hele loop gekletst hebben (dit kon ik eerst écht niet lopen & kletsen). Ik ga vrijdag of zaterdag proberen om 6 km te doen in zone 3 (D2). 8-)

Als ik uiteindelijk de 7,5 km haal in zone 3 / D2 ligt mijn loop tempo dan niet te laag voor een loop?

Gr Sarah
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Van 5 km naar 7,5 km

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sarah,

Zo lang je nog in de opbouw van het aantal km zit, maakt het tempo nog niet zoveel uit.

Maar het is prima om de kortste afstand in zijn geheel of gedeeltelijk in D3 te lopen om te wennen aan het tempo.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie