Wat is jouw ochtendritueel?

Mark - Sportrusten

Re: 1 juni 2018 starten met je ochtendritueel.

Bericht door Mark - Sportrusten » 01 jun 2018, 10:30

hetisesther schreef:Zo, kan eindelijk in de Koffiehoek... :) . Vanmorgen gestart met 5 uur opstaan en het was heerlijk. De tijd vloog voorbij; meditatie, koffie, hardlopen, douchen en het was alweer 6.45 uur...
Ik ben benieuwd wat het me verder gaat brengen en of ik het ga volhouden.
Veel succes allemaal en veel inspiratie van en met elkaar gewenst. Hopelijk gaat iedereen nu hier verder ervaringen delen in plaats van de in de app-groep, daar ontstond al wat irritatie merkte ik...

Groet Esther uit Zeeland
Ha Esther, dat klinkt goed. Begon je met mediteren? Ging dat makkelijk?
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~

hetisesther

Bericht door hetisesther » 01 jun 2018, 13:06

Ha Esther, dat klinkt goed. Begon je met mediteren? Ging dat makkelijk?
Ha Mark,
Nadat ik langzaam mijn bedje uit ben geslopen, naar beneden en mijn hardloopkleding gelijk aangetrokken. Daarna de tuin in met kopje koffie en na de koffie (10 minuten nadat ik uit bed was) begon ik met een ‘balans meditatie’. Combinatie van yoga en mediteren, waarbij ik dan afwisselend op 1 been sta en armen in de lucht heb. Door die focus die dan nodig is van je hersenen ervaar je enerzijds rust vanwege je bewuste en rustige ademhaling en anderzijds scherpe focus om balans te behouden in je houding (en daar werd ik ook goed wakker van). :)
Ik denk dat ik dit morgen weer doe...om rustig wakker te kunnen worden...
Groet Esther
Die nu wel een beetje aan het gapen is... :? Vanavond vroeger naar bed.

Anoushka

Bericht door Anoushka » 01 jun 2018, 13:23

Wat een uur eerder voor verschil kan maken. Om 5.05u stond ik de lunch klaar te maken en thee te zetten. Daarna rondje op mn telefoon (had even geen nieuw boek om te lezen want die moet ik vandaag bij de bieb ophalen), vervolgens aangekleed en bijna een uur gaan wandelen, daarna ontbijt en een bakkie koffie en rond 7 uur gereed, en toen had ik dus eigenlijk nog een uur over. Het laatse uur voor vertrek naar kantoor heb ik als superrelaxed ervaren want ik hoefde niks meer te doen EN ik had al tijd voor mezelf gehad. Ik voelde me fit en ontspannen toen ik naar kantoor ging. Wat een lekker begin van de dag 😊.

marvanme

Bericht door marvanme » 01 jun 2018, 16:30

Voor deze eerste dag was de planning als volgt:

Wakker worden, water drinken, zonnegroeten, sportkleren aan
hardloopworkout (3 min inlopen 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 2 minuten uitlopen)
Douchen (koud) (met affirmaties en visualisaties)
Theewater opzetten
Meditatie
Ontbijten met kop thee
Agenda bekijken en doelen voor de dag opschrijven
Schrijven aan boek
Lezen

Het opstaan ging prima. ik verblijf nu in een hostel en mijn kamergenoot was al om vier uur wakker. Ik had dus een uur om rustig nog een beetje te doezelen voordat mijn eigen wekker ging. Het ritueel ging niet helemaal volgens plan. Ik had geen water klaarstaan en ik moest mijn sportkleren nog uit de koffer halen. Daardoor duurde het starten allemaal wat langer. De zonnegroeten zijn er bij ingeschoten. Ik ben ze gewoon vergeten. De rest wel allemaal gedaan. En het voelt super goed. Ik heb al zoveel nuttigs gedaan. Ik ben wel een beetje moe, maar ik ga straks gewoon een middagdutje doen.

De hardloopworkout is trouwens gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het blijkt dat zo een workout met sprinten dagelijks doen te vergelijken is met 3x per week een half uur hardlopen wat betreft conditieopbouw. Daarom leek het me wel goed om dat mijn E te maken. Daarnaast ga ik mijn gewone trainen in de middag doen.

hetisesther

Bericht door hetisesther » 01 jun 2018, 20:24

De hardloopworkout is trouwens gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het blijkt dat zo een workout met sprinten dagelijks doen te vergelijken is met 3x per week een half uur hardlopen wat betreft conditieopbouw.
Interessant! Dank voor het delen, ga ik ook eens proberen.
Groet Esther

gerdyheek
Contacteer:

Bericht door gerdyheek » 01 jun 2018, 21:07

Ha,

Ik ben wel benieuwd.. heeft er niemand een dip gehad einde van de middag? Ik had toch rond een uur of vijf wel even een inkakkertje hoor! Verder vond ik t heerlijk... het is nu na negenen en ik moet eigenlijk nog veel doen maar denk dat ik toch maar vroeg erin duik anders ben ik morgen geen leuk mens en ik moet 100 professional organizers bezig houden met een training.

Hoe ging dat bij jullie vandaag en hoe laat gaan jullie slapen?

En more over... wie gaat er morgen, op zaterdag, gewoon om 5 uur naast zn bed staan? Dan vind ik je bij deze al ontzettend, geweldig, fantastisch, stoer en een bikkel:D (en ik ga het ook doen)

PS Koen ik ben heel blij met de appgroep dat helpt:))

hetisesther

Bericht door hetisesther » 01 jun 2018, 21:20

heeft er niemand een dip gehad einde van de middag?
Gerdy, ik had vanmiddag ook een enorme dip (lag ook veel te laat in bed). Hopelijk lukt het me om vanavond rond 22.30 uur in bed te liggen. Ik ga er morgen ook weer voor!😀👍🏻

mirjamlefevere

Bericht door mirjamlefevere » 01 jun 2018, 21:25

Geen dip, wel gapen en nu moe.
Morgen moet zoonlief om 815 al op de voetbal zijn dus 0500 eruit is prima.
Wel het boek besteld miracle morning om te begrijpen waar ik nu eigenlijk mee bezig ben...
Truste!

hetisesther

Bericht door hetisesther » 02 jun 2018, 08:14

Goedemorgen!
Reflectie op deze ochtend - ik ben er pas om 6 uur uit gegaan, simpelweg omdat ik door een vergadering gisteren toch pas om 23.15 uur in bed lag. Een uur is toch stuk korter dus vanmorgen koffie, balansmeditatie, lezen, (koud/lauw) douchen en daarna manlief wakker gemaakt zoals ik had beloofd.

Vanavond slapen we op de boot. Nu al afgesproken dat ik er vanavond vroeg in ga, zodat ik morgen heerlijk kan genieten van de stilte van het water en de haven. Lijkt me mooi om dit ritueel op een andere plek te doen, een plek die mij meestal nog meer rust laat ervaren.

Fijne dag.
Groet Esther

Anoushka

Bericht door Anoushka » 02 jun 2018, 09:17

Eind van de middag begon bij mij het gapen ook. Om 22.00u op de bank in slaap gevallen en wakker geschrokken half uur later. Was compleet de kluts kwijt hahaha.
Vanmorgen lastiger om wakker te blijven. Zit nu ook steeds te gapen en voel me niet zo fit als gisteren. Wel een fruit/groente smoothie genomen en al 3 kwartier gewandeld. Wat doe jullie bij moeheid? Eerder naar bed s avonds of nu in t weekend vanmiddag ff uurtje slapen?

Eef

Bericht door Eef » 02 jun 2018, 09:21

Goedemorgen allemaal,

Gisteravond een reünie gehad, dus vanmorgen wel nog wat langer geslapen omdat ik dat dan wel nodig heb. Maar nu alsnog wel begonnen met de ingrediënten van het heerlijke ochtendritueel, juist op zo'n zaterdag kan ik daar van genieten. Soort nóg meer rust als de omgeving ook langer in rust is. Alles fris geregend hier.. Omdat zo m'n planning begint, me voorgenomen om vanavond te gaan hardlopen. Komt helemaal goed!

Dat concept van dat wetenschappelijk bewezen hardloop workout, kan iemand mij die geven?

Hgr,

Evelien

marvanme

Bericht door marvanme » 02 jun 2018, 15:09

Het hardloopconcept is 3 minuten inlopen, 30 seconden voluit sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 2 minuten uitlopen. Dus een warming-up van 3 minuten, 4x 30 seconden sprinten met steeds 1 minuut joggen tussendoor en 2 minuten cooling down. En dat iedere dag. Het onderzoek dat hiernaar gedaan is, was met volwassenen die aan het begin van de conditieopbouw stonden en ook overgewicht hadden. Bij hen bleek dit net zo effectief als 3x per week 30 minuten hardlopen. Het is op basis van dit onderzoek natuurlijk niet te zeggen wat het doet voor mensen die wel al een goede conditie hebben. Maar ik vind het fijn om s morgens toch wat te hardlopen op een manier die effect zou kunnen zijn. En ik vind sprinten gewoon leuk, ook al ben ik qua fysiek echt een duursporter.

gerdyheek
Contacteer:

Bericht door gerdyheek » 02 jun 2018, 23:56

hmmm 00:00. das wel wat aan de late kant. Maar bizar! Ik ben superfit, al de hele dag!

Ik vind t fantastisch tot nu toe en ik ga gewoon weer 5 uur op morgen, want ik vind het uurtje zonder kids zoooo onwijs lekker... ik slaap s middags wel een kwartierjte extra als t echt nodig is.

Er was iemand die Vipassana ging doen in juli wie was dat? Ik ook nl. NIet dat je daar mag praten met elkaar, maar het idee dat ik niet alleen ben spreekt me wel aan:) (10 juli in Dilze)

mirjamlefevere

Bericht door mirjamlefevere » 03 jun 2018, 08:42

Goedemorgen, geen wekker gezet en nu te laat voor de app.
Gisteravond voor het eerst sinds maanden weer paar glazen wijn gedronken.
Voel mij alles behalve fit en vrolijk.... gistermiddag ook echt een dip gehad.
Maar.... nu schoenen asn en ipv op de bank gaan hangen, naar buiten!
Dat heb ik dan alvast maar geleerd!
Morgen weer werkdag dan zeker weer om 500 op.
Fijne rustige dag vandaag!

Nele

Bericht door Nele » 04 jun 2018, 07:24

Ik bewonder jullie moed! :)

Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten » 04 jun 2018, 14:01

mandana schreef:Hi,

Ik ga de komende maand gebruiken om een ochtend ritueel te ontwikkelen. Ik ga gewoon uitvogelen wat goed bij mij past. Graag wil ik wel dat ik in deze twee uur iets doe aan sport, of hardlopen of thuis training, meditatie en schrijven.
Ik denk dat het fijn is om te beginnen met meditatie en sport daarna douche en ontbijt en vervolgens schrijven en lezen. We zullen zien! Ik heb er veel zin in en ben benieuwd hoe het zal gaan. Tof initiatief Koen!

Veel succes iedereen!

Groetjes Mandana
Succes Mandana, laat weten wat je ochtendritueel is geworden. Moedig voorwaarts, Koen

Florine

Middagdip

Bericht door Florine » 04 jun 2018, 14:02

De ochtenden bevallen me heel goed. Wat heerlijk om wat tijd voor mezelf te hebben voor het hele circus van opstaan, ontbijt, naar school brengen, naar werk gaan etc begint.

Waar ik nu nog wel mee worstel is de dip in de middag. Na de lunch kan ik mijn ogen bijna niet open houden. Een tukje zou een goed idee zijn, maar dat laat de aard van mijn werk helaas niet toe. Ik wandel tijdens de lunch en drink een goede bak koffie erna. Maar toch...

Is het een kwestie van doorzetten en wordt dit vanzelf beter?

Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten » 04 jun 2018, 14:04

marvanme schreef:Voor deze eerste dag was de planning als volgt:

Wakker worden, water drinken, zonnegroeten, sportkleren aan
hardloopworkout (3 min inlopen 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 1 minuut joggen, 30 seconden sprinten, 2 minuten uitlopen)
Douchen (koud) (met affirmaties en visualisaties)
Theewater opzetten
Meditatie
Ontbijten met kop thee
Agenda bekijken en doelen voor de dag opschrijven
Schrijven aan boek
Lezen

Het opstaan ging prima. ik verblijf nu in een hostel en mijn kamergenoot was al om vier uur wakker. Ik had dus een uur om rustig nog een beetje te doezelen voordat mijn eigen wekker ging. Het ritueel ging niet helemaal volgens plan. Ik had geen water klaarstaan en ik moest mijn sportkleren nog uit de koffer halen. Daardoor duurde het starten allemaal wat langer. De zonnegroeten zijn er bij ingeschoten. Ik ben ze gewoon vergeten. De rest wel allemaal gedaan. En het voelt super goed. Ik heb al zoveel nuttigs gedaan. Ik ben wel een beetje moe, maar ik ga straks gewoon een middagdutje doen.

De hardloopworkout is trouwens gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het blijkt dat zo een workout met sprinten dagelijks doen te vergelijken is met 3x per week een half uur hardlopen wat betreft conditieopbouw. Daarom leek het me wel goed om dat mijn E te maken. Daarnaast ga ik mijn gewone trainen in de middag doen.
Klinkt goed. Heb je een link naar dat onderzoek?

Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten » 04 jun 2018, 14:05

hetisesther schreef:Goedemorgen!
Reflectie op deze ochtend - ik ben er pas om 6 uur uit gegaan, simpelweg omdat ik door een vergadering gisteren toch pas om 23.15 uur in bed lag. Een uur is toch stuk korter dus vanmorgen koffie, balansmeditatie, lezen, (koud/lauw) douchen en daarna manlief wakker gemaakt zoals ik had beloofd.

Vanavond slapen we op de boot. Nu al afgesproken dat ik er vanavond vroeg in ga, zodat ik morgen heerlijk kan genieten van de stilte van het water en de haven. Lijkt me mooi om dit ritueel op een andere plek te doen, een plek die mij meestal nog meer rust laat ervaren.

Fijne dag.
Groet Esther
Wil je die schitterende foto hier ook plaatsen? Of mailen (koen@sportrusten.nl)? Ziet er prachtig uit daar.

Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten » 04 jun 2018, 14:07

gerdyheek schreef:hmmm 00:00. das wel wat aan de late kant. Maar bizar! Ik ben superfit, al de hele dag!

Ik vind t fantastisch tot nu toe en ik ga gewoon weer 5 uur op morgen, want ik vind het uurtje zonder kids zoooo onwijs lekker... ik slaap s middags wel een kwartierjte extra als t echt nodig is.

Er was iemand die Vipassana ging doen in juli wie was dat? Ik ook nl. NIet dat je daar mag praten met elkaar, maar het idee dat ik niet alleen ben spreekt me wel aan:) (10 juli in Dilze)
Wow. Mooi Gerdy. Ik ga (hoogstwaarschijnlijk) in augustus Vipassana doen. Ben benieuwd wie er in juli gaat....

Plaats reactie