Hartslagzones en ketose

Plaats reactie
Christa Septer-Booij
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2020, 13:53

Hartslagzones en ketose

Bericht door Christa Septer-Booij »

Dag allemaal,
Ik ben al 3 jaar een supervetverbrander: ik eet ketogeen (op uitzonderingen na altijd in ketose, dus vetverbranding), vast 16:8 tot 20:4 (meestal één 45 uursvast in de twee weken) en ik loop altijd nuchter (januari 2020 weer begonnen met lopen). In de afgelopen 3 jaar heb ik hiermee 40kg (voornamelijk vet) verloren. Ik ben een langzame loper (altijd al geweest) en ik loop niet op hartslag. Ik loop nu 3x per week (3,5 / 5 / 6,5 km ongeveer nu). Ik heb nog steeds overgewicht en bouw langzaam op om blessures te voorkomen. Aangezien ik vrijwel altijd in ketose ben, heb ik geen tot zeer lage glycogeenvoorraden. Ik weet mijn omslagpunt niet: houd er absoluut niet van in het rood te lopen, dus die test weerhoudt mij enorm, plus ik heb geen horloge waarbij ik op hartslag kan trainen. Mijn uitademing probeer ik sinds ik Sportrusten heb ontdekt, langer te laten duren dan mijn inademing en dat lukt goed.
Ok, nu mijn vraag: als ik altijd in ketose ben en dus standaard op vetverbranding sta plus geen glycogeenvoorraad heb, maakt het dan verschil voor mij om in D1 of in D2 te lopen? De verhouding suiker/vet in de verbranding zal (denk ik) in beiden gelijk zijn, aangezien ik geen suikers verbrand. Ik kan trainen in (naar wat ik denk dat het is, want ik weet het dus niet zeker) D1 langer volhouden. Ik probeer toe te werken naar de 10 km en hoop (ooit) een halve marathon uit te lopen op mijn eigen slakken/miertjes-kijk tempo van 8,5 km/u (of wie weet ooit sneller ;-)).
NB: mijn doel is vooral meer vet te verbranden en hopelijk tzt mijn looptempo te verhogen, maar dat laatste heeft voorlopig geen prioriteit.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hartelijke groet,
Christa
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Hartslagzones en ketose

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Christine,

CHAPEAU!

Wat een fantastisch mooi reis ben jij aan het bewandelen zeg. Hoewel, bewandelen... je loopt gewoon hard!
Je pakt het heel goed aan: heel kalm opbouwen. Zo wennen je spieren en pezen goed aan de belasting.
Je brandstof zal áltijd bestaan uit zowel vetten als suikers. Ook als je volledig in ketose bent, heb je toch altijd een glycogeenvoorraad om te gebruiken.
Het verschil in D1 en D2 zal dus wel effect hebben maar het is de vraag of je daar nu mee bezig wil zijn. Je kunt ervoor kiezen om de komende tijd je afstanden wat verder uit te breiden en lekker op laag tempo te blijven lopen. Als je dan weer toe bent aan een nieuwe uitdaging, ga je toch eens 3km op je hoogste tempo lopen om je hartslagzones te gaan bepalen. Dan ga je een poosje gericht op D2 lopen, daardoor word je vanzelf sneller.

Ik ben zelf ook gestart met alleen maar langzaam hardlopen, kilometers lang. Uiteindelijk liep ik na anderhalf jaar een marathon en daarna ging mijn tempo omhoog.

Groetjes Janneke
Christa Septer-Booij
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2020, 13:53

Re: Hartslagzones en ketose

Bericht door Christa Septer-Booij »

Dank je wel, Janneke! We hobbelen voort ;-) Groetjes, Christa
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Hartslagzones en ketose

Bericht door Janneke - Sportrusten »

You rock!
Plaats reactie