periodiek vasten en trainen

Plaats reactie
Jan roelevink
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2020, 12:50

periodiek vasten en trainen

Bericht door Jan roelevink »

Dag ong. 1 wk geleden begonnen met PV en dit bevalt uitstekend het ritme 16/8 is goed te doen voor mij. Afgelopen zondag morgen een (fiets) training gedaan
De training werd voor mij intensiever dan gedacht, 90km gem 24,6 en 's ochtends een mok havermout (pruimen/gebroken lijnzaad/rozijnen/soja melk) gehad. Onderweg 1 banaan en 2 havermout koekjes, vlgs de Garmin fietscomputer zo'n 1726 cal verbruikt.
De zaterdag avond ook niets teveel gehad, resultaat op de zondag een stevig beroep op het doorzettingsvermogen. Geen of andere spierkracht (sterk verminderd), vlak ging in het wiel redelijk (overlevingsmodus) een viaduct bleek ineens een serieuze hindernis. Door de week 2*fysio begeleiding zo'n 1 1/2 uur sporten core en benen. (doorgaans mi dus eetmoment gehad)
Ik at in het verleden ook al drie maaltijden per dag (avond warm) met deze laatste verminderde koolhydraten en meer groenten. Kortom 16/8 viel mij niet zwaar, het gevoel dat het ook wel langer kon.
Nu de vraag, is het wellicht verstandig om de zaterdag meer te eten om een buffer te hebben voor zondag, want dat uitgepierde gevoel was niet aangenaam. De Garmin fietscomputer gaf bij het einde als advies 4 dagen herstellen!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: periodiek vasten en trainen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Jan,

Als je op 7 september bent begonnen en een week later heb je al zo'n intensieve fietstocht, dat kan echt wel heel zwaar voelen ja.
Je lijf is dan nog aan het wennen aan de switch die je maakt.
Het is een goed teken dat je zo goed kon overstappen naar de 16u niet eten, dat geeft aan dat je lijf al we wat gewend is.
Voor een intensieve training kun je de avond van te voren zeker rekening houden met de maaltijd die je neemt.
Ik voeg dan altijd wat koolhydraten toe aan mijn maaltijd.

Groetjes Janneke
Plaats reactie