Marathonhartslag wat is dat?

Plaats reactie
Desi Rovers
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2020, 16:23

Marathonhartslag wat is dat?

Bericht door Desi Rovers »

Beste Koen en anderen,
Ik lees over marathonhartslag en heb zelf mijn omslagpunt bepaald adhv de zelftest (177). Maar wat is de marathonhartslag? Is dat die in D2 of D3?
Ik heb laatst een marathon zelf gelopen, het was de 2e en viel me tegen omdat ik alleen was. Heb veel getraind en (blijkt nu achteraf) heel veel in langzaam tempo. Langzamer dan D2 in ieder geval. Dus de training in D2 is voor mij al best pittig maar wel heerlijk!
Nu is mijn vraag dus: wat is de marathon hartslag? En als ik een marathon heb gelopen in 5.17.00 kan ik dat sneller als ik meer snelheid train en als ik ook niet al die lange duurlopen meer doe zoals volgens een traditioneel schema. Ik heb me daarmee erg uitgeput denk ik. De eerste marathon was 5.12 en de 2e was dus langzamer geworden.... :roll:
Ondertussen doe ik het programma IF en ik hoop nog wel wat kilo's kwijt te raken, hoop daarmee ook sneller te worden.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathonhartslag wat is dat?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Desi,

Je marathonhartslag is je gemiddelde hartslag die je loopt bij de marathon. Bij Sportrusten berekenen we je marathonhartslag aan de hand van je omslagpunt en een recent gelopen snelle 10km tijd. Als je meedoet aan het 100 dagen programma dan wordt deze marathonhartslag en je trainingshartslagen) automatisch berekend (en krijg je via mailtjes ook uitleg over trainingen en ademhaling).

Je marathonhartslag staat dus los van je D2 zone. Voor de ene loper kan deze in hoog D1 of in D2 liggen, maar voor hele snelle lopers kan deze ook in D3 liggen.

Bij Sportrusten gebruiken we dus de marathonhartslag om hier ook veel op te trainen, want dat is immers de hartslag waarmee je ook de marathon zult gaan lopen.

In het boek "De hardlooprevolutie" wordt alles zeer helder uitgelegd en staan ook tabellen waarmee je zelf je marathonhartslag kunt bepalen.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag. :)

Blijde groet,
Rob
Desi Rovers
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jun 2020, 16:23

Re: Marathonhartslag wat is dat?

Bericht door Desi Rovers »

Dankjewel Rob! Ik zal het boek nog een s doornemen!
;)
Plaats reactie