Wel vasten niet afvallen

Plaats reactie
Kirsten wennemers
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2020, 19:15

Wel vasten niet afvallen

Bericht door Kirsten wennemers »

Hi

Ik wil vasten wel gaan proberen maar niet afvallen. Eet je dan bij periodiek vasten in de twee eetmomenten zoveel dat je aan je dagelijkse calorieën komt? Of regelt je lijf dat vanzelf doordat het altijd over kan op je vetten? Mijn gewicht en lichaamssemstelling is prima zo.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Kirsten,

Je kunt tijdens de maaltijden genoeg eten, zodat je niet afvalt. Ik raad aan om gewoon te starten en als je tóch afvalt even te overleggen wat je kunt doen om op gewicht te blijven. Maar de kans is groot dat je prima op gewicht kunt blijven tijdens periodiek vasten.

Geluk,

Koen
Karin Van Ooijen
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2020, 06:41

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Karin Van Ooijen »

Ha ik heb net op een andere plek ook gereageerd, omdat ik merk dat ik wel afval en meer dan ik wil. Ik ben nog nooit zo licht geweest als vanmorgen. Heb vanmiddag tussendoor toch eea gegeten om niet nog meer af te vallen.
Ik vind het nog een klus om tijdens de twee eetmomenten alle voedingsstoffen binnen te krijgen.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Karin,

Als je merkt dat je teveel gewicht kwijt raakt naar je zin, kunnen we altijd even met je meedenken over de vulling van je maaltijden of je voegt een eetmoment toe tijdens de eetperiode om wel voldoende binnen te krijgen.

Groetjes Janneke
Stara
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2019, 12:04

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Stara »

Goedemorgen,

Ik heb hetzelfde "probleem" als Karin en Kirsten. Graag zou ik advies willen krijgen over voeding om teveel gewichtsverlies tegen te gaan tijdens het intermittent fasting (8/16). Ik drink voor 12u00 3 kopjes zwarte koffie en gedurende de dag ongeveer anderhalf liter water. Verder loop ik 3x per week, vroeg in de ochtend, ongeveer 7km hard
Wat is aan te raden als voeding? En wat zijn goede tussendoortjes?
Overigens ben ik 1 sep begonnen en ging heel goed maar sinds gisteren begint het me wat zwaar te vallen. Hoe kom ik die lastige momenten een beetje goed door?

Alvast bedankt.

Groet,
Bruno
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Bruno,

Wij hebben inmiddels al even contact gehad met elkaar via de mail.
Kun jij verder zo?

Groetjes Janneke
Lekker lopen
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mei 2019, 20:33

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Lekker lopen »

Goedemorgen,

Ook bij mij gaat het gewicht erg omlaag terwijl ik dat niet wil. Sinds 1 september ruim 4 kg! Ik ga mij daar nu zorgen over maken!!!. Ik eet echt heel veel en ook genoeg vet volgens mij in de 2 eetmomenten. Wel weinig koolhydraten. Voel mij wel super goed en heb geen enkel probleem met het periodiek vasten. Moet ik dan toch naar 3 eetmomenten gaan terwijl ik er helemaal geen behoefte aan heb. Groet, Gerrie
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedemorgen beste Gerrie,

Als je toch teveel gewicht kwijt raakt, zonder dat dit je wens is, is het goed om je maaltijden toch even onder de loep te nemen.

Wellicht kun je toch wat meer koolhydraten toevoegen aan je maaltijden.

Wil je je maaltijden mailen naar brenda@devoedingsacademie.nl

Groetjes Janneke
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedemorgen beste Gerrie,

Als je toch teveel gewicht kwijt raakt, zonder dat dit je wens is, is het goed om je maaltijden toch even onder de loep te nemen.

Wellicht kun je toch wat meer koolhydraten toevoegen aan je maaltijden.

Wil je je maaltijden mailen naar brenda@devoedingsacademie.nl

Groetjes Janneke
Lekker lopen
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mei 2019, 20:33

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Lekker lopen »

Dank Janneke.
Ik zal Brenda mailen. Ben benieuwd!
Michael Scherpenzeel
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021, 16:56

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Michael Scherpenzeel »

Goedemorgen,

Wat doet het vasten precies met je lichaam? Waarom is het goed om over te gaan naar 2 maaltijden? En waarom eet Wim Hof maar 1x per dag?
Hij eet alleen 's avonds maar in het boek 10 dagen stil staat dat er alleen 'smorgens en 's middags gegeten wordt en juist niet 's avonds....
Ik wil graag beginnen maar wil wel weten wat ik aan het doen ben. Zeker ook omdat er ook vaak wordt gezegd dat je motor niet kan draaien zonder benzine (dus eten).
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Michael,

Een kort antwoord: Eten is ontsteken. Als je vaak en veel eet, is dat een aanslag voor je lijf, je lijf is constant bezig met de spijsvertering waardoor het niet toekomt aan het herstel van je eigen lichaam. Eet je minder vaak, dan heb je dus meer energie voor je eigen lijf, zo worden ontstekingen weggewerkt en dat heeft een grote impact op je gezondheid.
Wim Hof eet maar 1x per dag omdat hij daar genoeg aan heeft. In tien dagen stil wordt 2x per dag gegeten om het lijf in rust te brengen.
Beginnen met vasten is een mooi streven. Het streven moet vooral zijn dat je je eigen lichaam meeneemt in dat proces. Ga je te snel dan breng je je lijf daarmee uit balans en neemt je oerbrein het van je over: eten, veel eten én je stofwisseling naar beneden brengen omdat je lijf het ervaart als stress.

Om te beginnen met vasten hebben we daarom het maandprogramma gemaakt voor alle achtergrondinformatie.
Je begint eerst met het verlaten van je ontbijt, door je ontbijt bijvoorbeeld eerst een uur later te nemen, dat uit te breiden en uiteindelijk over te slaan. Je helpt je lijf om een flexibele verbrandingsmachine te worden waardoor je zowel goed op suikers als op vetten kunt functioneren.

Groetjes Janneke
Michael Scherpenzeel
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2021, 16:56

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Michael Scherpenzeel »

Hoi Janneke,

Dank je wel voor je snelle antwoord!
Maar er wordt ook altijd gezegd dat je na het sporten moet eten zodat je je spieren niet gaat verbranden. Maar als je je ontbijt overslaat en 's morgens gaat sporten dan eet je dus niet direct na het sporten. Hoe los je dat op?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Wel vasten niet afvallen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

ha Michael,

Ik zie dat dit bericht aan mijn aandacht is ontsnapt.

Jouw vraag gaat specifiek over eiwitten? Je lijf eet niet zomaar spieren op.
Dat is pas aan de orde wanneer je volledig door je glycogeen heen bent en je geen vetten meer verbrandt.
Daarom is het zo belangrijk om van jezelf een flexibele verbrandingsmachine te maken.
Als je in je maaltijden genoeg eiwitten binnenkrijgt, hoef je niet na het sporten een eiwitshake te nemen omdat je een opslag van eiwitten hebt die daar vanzelf uitputten als je dat nodig hebt, dus na het sporten.

Groetjes Janneke
Plaats reactie