3x eten vs intermittend vasten

Plaats reactie
Mavi
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2019, 09:25

3x eten vs intermittend vasten

Bericht door Mavi »

Heeft 3 maaltijden per dag op lange termijn de voorkeur boven intermittend fasting?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 3x eten vs intermittend vasten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mavi,

Bij intermittent fasting heb je perioden met hongergevoel, dat lijkt mij het grote gevaar. Bij het de 3 maaltijden per dag (zonder tussendoortjes) is het de bedoeling dat je (op den duur) geen hongergevoel hebt. Dat lijkt mij makkelijker vol te houden.

Maar ik moet zeggen dat ik intermittent fasting zelf nooit geprobeerd heb.

Blijde groet,
Rob
Theone
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2019, 10:19

Re: 3x eten vs intermittend vasten

Bericht door Theone »

Hey!

Ik doe al geruime tijd aan intermittent fasting, ook in combinatie met hardlopen, en dat bevalt prima. Ik ben 's ochtends altijd vroeg op -ben dan op mijn productiefst- en eet pas voor het eerst om 12.00 uur/12.30 uur. Heel soms heb ik een hongergevoel, maar dat negeer ik. Af en toe ontbijt ik wel, bijvoorbeeld in het weekend of als ik er zin in heb. Zo héél strikt in de leer ben ik niet ;)

Alleen vraag ik me nu af of het wel goed is om 's ochtends vroeg na een rustig duurloopje op de nuchtere maag ('vetloopje'), uren te wachten tot 12.00 uur/12.30 uur voor de eerste maaltijd. Op menige (hardloop)site lees ik dat je binnen het uur na het hardlopen voedingsstoffen tot je moet nemen.

Kan iemand mij vertellen waarom? En wát kun je dan het best tot je nemen? Iets met koolhydraten, of juist niet?

Groetjes,
Theone
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 3x eten vs intermittend vasten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Theone,

Als je een toploper bent dan staat alles in dienst van de prestatie en dan wil je juist zo snel mogelijk herstellen en gebruik je koolhydraatrijk voedsel om dit te optimaliseren.

Als je af wilt vallen en je volgt intermitting vasten, dan eet je dus niet en wacht je tot de tijd daar is.

Als je niet af wilt vallen, en wel een optimale prestatie wilt leveren, dan kun je gelijk eten na je training.

Met andere woorden: het hangt ervan wat je wilt en wat je doel is (en uiteraard wat je vol kunt houden :) )
Je lijf hersteld wel, zolang je voedsel gezond is (en uiteraard je trainingsopbouw verantwoord is) ;)

Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 06 dec 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Theone
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2019, 10:19

Re: 3x eten vs intermittend vasten

Bericht door Theone »

Dag Rob,

Helder! Dankjewel voor je antwoord,

Hartelijke groeten,
Theone
Plaats reactie