ontbijt voor lange duurloop en eten voor herstel?

Plaats reactie
Muskathleet
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2018, 11:59

ontbijt voor lange duurloop en eten voor herstel?

Bericht door Muskathleet »

Hallo!

Ik loop al 17 jaar hard, douche inmiddels koud en ben sinds 1 augustus bezig met Supervetverbranden. Ik ben de 2 kilo die ik kwijt wilde eindelijk kwijt en voel me goed. Ik eet al 3 jaar ongeveer als een supervetverbrander alleen at ik meer tussendoortjes als fruit/ rauwkost/ noten/ chocolade 85%. Allemaal goede producten maar ik at er teveel van denk ik. Ik loop al 17 jaar en ook af en toe een wedstrijd met de laatste 2 jaar 2 x een hele Marathon. Ik train nu voor een Marathon half oktober in Indonesië, een sponsorloop voor de kindsponsororganisatie Compassion. Wat mij altijd enorm tegenstond was het stapelen van koolhydraten + het nemen van de gels in de voorbereiding en tijdens de wedstrijd. Met deze leefstijl kom ik daar van af, eindelijk! Ik heb nu al een paar lange trainingen van 28 en 30 km gelopen (ik doe nog niet aan Sportrusten:)) op een vetmaaltijd, water en voor de zekerheid een paar nootjes en dadels maar dat ging dus echt supergoed. Vond het wel spannend, vandaar wat nootjes mee. Nu zit ik nog met de vraag over de eetmomenten. Het is mij nog niet duidelijk hoe lang je van te voren moet eten bij een lange duurloop. Mijn kortere ochtendtrainingen loop ik nuchter. Is het nodig om ruim 2 uur van te voren te ontbijten met een vetmaaltijd of kan dat ook korter van te voren? En dan na die tijd; ik weet niet anders dan dat je binnen een half uur eiwitten moet eten en plan dit dan ook meestal net voor de lunch. Maar wanneer ik begin vd middag loop en bijvoorbeeld om 15 uur thuis kom, dan heb ik niet per see honger en kan ik het wel volhouden tot 18 uur. Maar is dat wel goed? Moet ik dan niet toch eerst eiwitten eten voor herstel? Het voelt een beetje eng om niets te nemen zeg maar. Maar wellicht zit dat tussen mijn oren van al die jaren dat je niet anders hoort. Ben heel benieuwd!
Talitha
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 okt 2017, 14:41

Re: ontbijt voor lange duurloop en eten voor herstel?

Bericht door Talitha »

Ha Muskathleet,

Dank voor je verhaal. Ik zie dat nog niemand heeft gereageerd. Ik vind je vragen interessant maar weet ook niet precies het antwoord. Ik hoop dat Maaike de Vries nog reageert. Heb je haar verhaal gelezen over de Jungfrau marathon?
Zij at voor de marathon een ontbijt van sojayoghurt, een banaan en een volle hand noten. Hoe lang voor de start dat was, staat er niet bij. Tijdens de marathon zelf nuttigde ze vier noten-dadelreepjes, liters water en twee bekers bouillon. Je leest haar verhaal hier: https://www.sportrusten.nl/koolhydraten ... -marathon/. Misschien heb je er wat aan.

De vraag over eiwitten aanvullen vlak na een training kan ik niet beantwoorden.

Heel veel succes gewenst! Ik ben benieuwd na je ervaring. Zelf liep ik afgelopen april mijn eerste marathon. Mijn lijf hield het goed maar mijn energie was na 30 km compleet op, ondanks koolhydraten stapelen en koolhydraatrijke energiedrankjes onderweg. Ik wil komende winter een marathon lopen volgens de Supervetverbrander principes. Deze ga ik dicht bij huis lopen, en als het echt niet gaat stap ik uit. Dat ga jij natuurlijk niet doen, in Indonesië, voor een goed doel!!! Maar ik lees uit je verhaal dat je zeer ervaren bent, dus het komt vast goed. Mooie tijd daar gewenst!

Groet,
Talitha
Maaike de Vries Supervetverbrander
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:42

Re: ontbijt voor lange duurloop en eten voor herstel?

Bericht door Maaike de Vries Supervetverbrander »

Hoi Muskatleet,

Wat een mooi doel om voor te trainen!
Een marathon in Indonesië, dat klinkt als warm en veel zweten: veel drinken en zouten.
Mocht je zonder gels gaan lopen, dan is het extra belangrijk aandacht te besteden aan je zouten.

Van noten eten tijdens het hardlopen ben ik niet zo'n voorstander. Allereerst best gevaarlijk (je moet er niet aan denken dat zo'n ding in je keel schiet), ik vraag me af of je ze weg krijgt (droog in de mond) en tot slot krijg je ze tijdens het lopen nauwelijks omgezet.
Als je een marathon loopt heb je onderweg wel wat (suiker / koolhydraten) nodig. Je zou gedroogde zuidvruchten kunnen proberen (bijvoorbeeld dadels, ook verkrijgbaar in de vorm van reepjes zonder toevoegingen) of gekookte aardappels met zout (zoals Koen laatst deed). Banaan werkt voor veel mensen ook goed.

Wat betreft je ontbijt voor het lopen zou ik denken: probeer het uit. De een loopt goed op Griekse yoghurt met noten / een bord havermout / een omelet met volkorenbrood een half uur voor de start, de andere krijgt er halverwege de eerste bocht zuur van. Probeer het uit, het enige wat telt is wat voor jou werkt.

Zoals je zegt, het is ideaal als je een lange duurloop doet voor het eten. Je komt thuis, even douchen en dan eten (met eiwitten zoals je wilt) .
En ja, soms loopt het anders. Dan loop je een paar uur voor een maaltijd, en kom je een keer om 15 uur thuis.
Voelt het goed dan een bak kwark / een omelet / eiwitten in andere vorm te eten, doe dat dan vooral. Af en toe een tussendoortje is prima. Ik ben benieuwd of je er überhaupt zin in hebt. Als je door het lopen goed in je vetverbranding zit, heb je waarschijnlijk weinig trek.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met trainen en heel veel plezier in Indonesie (en geniet van het lekkere Indische eten, da's echt mijn lievelingseten).
Muskathleet
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2018, 11:59

Re: ontbijt voor lange duurloop en eten voor herstel?

Bericht door Muskathleet »

Hoi Talitha en Maaike,

Bedankt voor jullie reacties, wat gaaf dat jullie mij voorzien van advies! Sorry voor mijn late reactie! Bedankt voor je tip van de banaan, dadelrepen en zouten want ik ben niet van plan gels te gaan nemen. De blog had ik inderdaad gelezen, super inspirerend!

Ik begrijp Maaike, dat jij zegt, 'kijk wat werkt voor jou, wat goed voelt'. Maar juist dat vind ik heel moeilijk. Ik doe het liefst wat het beste ís en niet wat alleen goed voelt. Ik heb altijd 'geleerd' dat de scheurtjes in je spieren juist goed herstellen door eiwitten te eten binnen een half uur na de training. En dat voelt nu zo 'eng'. Ik heb dus niet echt trek maar ben dan bang dat het herstel niet goed gaat. Werkt dit dan anders wanneer je eet als een supervetverbrander of berust dit niet op waarheid?

Net als met het 'kort' van te voren ontbijten. Ik weet niet anders dan ruim 2,5 uur van te voren te eten zodat je weer met een 'lege maag' aan de start staat. Anders zou al het bloed naar je maag gaan ipv naar je spieren en kun je onderweg last krijgen. Als je leeft als een supervetverbrander, gaat dit dan niet meer op?

Voor mij is dit heel belangrijk en dit vind ik in je boek niet terug. Ik hoop dat je hier nog even op in wilt gaan. Bedankt vast!

Ik ga zeker genieten van het Indische eten, reken maar:)

@Talitha, wanneer je het rustig opbouwt en ook als een supervetverbrander traint, loop jij de marathon écht wel uit hoor! Daar ben ik zeker van. Veel succes!! Ik volg het graag, superleuk!
Plaats reactie