Gevolgen jodiumgehalte bij minder/geen brood eten

Plaats reactie
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Gevolgen jodiumgehalte bij minder/geen brood eten

Bericht door mirjamst »

Na het lezen van de supervetverbrander ben ik oa brood zoveel mogelijk gaan vervangen door alternatieven met minder koolhydraten en meer vetten/eiwitten. Vandaag bedacht ik me echter ineens dat brood gejodeerd zout bevat, om zo te zorgen dat mensen voldoende jodium binnen krijgen. Zeker omdat ik al last heb van mijn schildklier is dat dus wel belangrijk.

De laatste week begin ik steeds meer klachten te krijgen die ik normaal aan mijn schildklierprobleem toeschrijf. Maar zou het kunnen dat het veel minder eten van brood (soms een paar dagen helemaal niet) in dit geval de indirecte oorzaak is en ik ivm mijn schildklier toch beter (wat) brood kan blijven eten?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groeten Mirjam
Dorien13
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2018, 10:27

Re: Gevolgen jodiumgehalte bij minder/geen brood eten

Bericht door Dorien13 »

Hallo Mirjam.

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord op jou vraag, kon ik niet vinden. Zelf ben ik nu ruim 5 weken bezig met de supervetverbander leefstijl en heb het idee dat mijn schildklier van slag is. Ik wordt steeds meer moe ipv fitter.
Kan iemand hier een antwoord op geven?
Alvast bedankt.
Groeten Dorien.
Maaike de Vries Supervetverbrander
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:42

Re: Gevolgen jodiumgehalte bij minder/geen brood eten

Bericht door Maaike de Vries Supervetverbrander »

Hi Mirjam, goed punt! In brood zit gejodeerd zout (circa 10 gram zout op een kilo brooddeeg, goed voor 2 broodjes).
Als je minder brood eet, krijg je minder gejodeerd zout en dus minder jodium binnen.
De oplossing is simpel: gebruik een snufje gejodeerd zout (Jozo, het rode pak, kost minder dan een euro in de supermarkt) als je kookt of bij je maaltijd.
Groet! Maaike
Plaats reactie