Spierpijn/kramp

Plaats reactie
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Spierpijn/kramp

Bericht door Juut »

Hoi Maaike en andere forumlezers,

Gister mocht ik de marathon van Leiden lopen, met een behoorlijk warme temperatuur :roll: . De afgelopen weken heb ik volgens het principe van 3 maaltijden per dag gegeten. Zelfs mijn geliefde cappuccino's heb ik gecombineerd met de maaltijd ipv deze tussendoor te drinken. Tijdens de marathon heb ik totaal geen honger gehad, dus dat lijkt me een goed teken, dat ik op vetverbranding aan het lopen ben.

Ik heb gegeten op km 10, 20 en 30. Daarbij heb ik in totaal 1,5 banaan en drie dadels gegeten, fijn gemaakt tot een puree, met wat zout erdoor. Best smakelijk hoor :). Ik word namelijk wat misselijk van de sportgels/drank. Op kilometer 25 heb ik een flesje bouillon gedronken. Tussendoor heb ik bij elke waterpost (vanaf km 5) een beker water gedronken en water over mij heen gekiept om mijzelf koel te houden. Rond kilometer 28 heb ik nog een extra flesje water gedronken (0,5l) en bij kilometer 37 een half bekertje cola.

Rond kilometer 32 begon ik behoorlijk veel last te krijgen van mijn beenspieren. Volgens mij 'gewoon' flinke spierpijn of wellicht tegen de kramp aan. Ik vraag me nu af, had ik dit kunnen voorkomen door meer of anders te eten/drinken? Ik liep al eens een halve marathon (in februari) en had toen tijdens en na de Halve totaal geen last van mijn spieren.

Ik lees graag je tips.

Judith
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Judith,

Dit is heel lastig om zo te beantwoorden. Ik ben benieuwd naar de tips van Maaike, maar van veel lopers met vergelijkbare klachten aan het eind van een marathon hoor ik dat looptechniek veel kan brengen. Hoe is je looptechniek?

Gr. Koen
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Juut »

Hoi Koen,

Geen idee hoe mijn looptechniek is😬. Ooit 20 jaar geleden (ben nu 41), bij een loopgroep gaan lopen op de atletiek vereniging. Daar zeiden ze toen dat er niets mis was met mijn techniek.

Ik houd mijn armen vrij laag, krijg dus snel dikke vingers (sponsknijpen deed wonderen:) ).

Ik overweeg een cursus ChiRunning te gaan doen.
Klinkt op zich wel logisch dat t een techniekprobleem zou kunnen zijn. Wat zou jij aanraden qua cursus?

Groetjes Judith
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Judith,

Ik ben fan van ChiRunning, da's zeker de moeite van het proberen waard.

Geluk,

Koen
Maaike de Vries Supervetverbrander
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:42

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Maaike de Vries Supervetverbrander »

Beste Juut,
Zou het kunnen zijn dat je kuiten hebben gereageerd op de (hoge) temperatuur?
Groet! Maaike
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Juut »

Dat is natuurlijk goed mogelijk!

Dan zit er maar 1 ding op.... een nieuw experiment.
Een marathon lopen met koud weer.... ergens volgend jaar dan:)
Maaike de Vries Supervetverbrander
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:42

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Maaike de Vries Supervetverbrander »

Juut schreef:Dat is natuurlijk goed mogelijk!

Dan zit er maar 1 ding op.... een nieuw experiment.
Een marathon lopen met koud weer.... ergens volgend jaar dan:)
The proof of the pudding is in the eating...
Het zou me niet verbazen als het aan het weer ligt.
Werken aan je looptechniek / chi-running is altijd een goed idee, weer of geen weer.
Succes en groet! Maaike
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ben benieuwd hoe het je vergaat. Hou ons op de hoogte.
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Juut »

Doe ik! Techniek training start 28 juni!
ing_rid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2018, 16:16

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door ing_rid »

Hoi Judith
Ik heb vorig jaar Parijs gelopen, het was toen ruim 27 graden, erg warm, eigenlijk te warm voor veel mensen. Een reactie van je lichaam hierop is kramp. Je lichaam is namelijk alle energie ( zuurstof) aan het gebruiken om je lichaam op een zo laag mogelijke temperatuur te houden en hierdoor gaat er minder ( in veel gevallen dan te weinig) zuurstof naar de spieren. Gevolg: kramp! Dus inderdaad een gevolg van het weer, indien je een voorjaarsmarathon loopt heb je wellicht getraind in een koelere periode dus je lichaam is niet gewend om deze prestatie in de hoge temperatuur zonder pijntjes te leveren. Inderdaad testen bij een najaarsmarathon, dan train je in de zomer en kan je lichaam wennen aan presteren in hitte.
Ik heb in Parijs onderweg mijn benen gekoeld met sponzen en dat hielp me wel. Maar ik heb ook veel mensen zien uitvallen met heftige krampen.
succes! groetjes ingrid
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Juut »

Dank je!
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Juut »

Ik kwam dit nog tegen. Wellicht ook interessant voor anderen.

“ Vermoeidheid en de rol van je zenuwstelsel
Je spieren worden aangestuurd door je zenuwstelsel via de zogenaamde motorneuronen. Deze zenuwcellen zorgen voor de aan- en ontspanning van de spieren. De activiteit van de neuronen bepaalt de snelheid van contractie, de lengte van je spieren en de spierspanning. Onder vermoeidheid veranderen deze eigenschappen van de spier met als gevolg dat de ontspanningsfase van een spier langer wordt. Dit heeft ook als effect dat er meerdere signalen om aan te spannen direct achter elkaar komen, een zogenaamde gefuseerde vuurfrequentie vanuit het zenuwstelsel. Om dit tegen te gaan kunnen omliggende spieren als in een reflex kunnen worden geactiveerd. Nieuw onderzoek heeft laten zien dat zowel de gefuseerde vuurfrequentie als de activering van omringende spieren tot uiting komen als spierkramp.“
Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door Juut »

Zo gezegd zo gedaan: experiment "nog eens een voorjaarsmarathon lopen"

Afgelopen weekend heb ik De Heuvellandmarathon gelopen van Vaals naar Maastricht. Een 70% off road parcours met veel (heel veel modder), stijgingen en dalingen over een prachtig parcours. De temperatuur was deze keer erg aangenaam (graadje of 11 ipv tropisch vorige keer in mei).

De voorbereiding qua training nagenoeg hetzelfde volgens het 100-dagen schema, wel heb ik wat krachtoefeningen toegevoegd (squats).
Onderweg meer iets meer banaan gegeten en een wat meer cola gedronken, dan de vorige keer. De man met de hamer ben ik qua energie (weer) niet tegen gekomen.

Pijnlijke spieren had ik wel. Of dit even erg was als de vorige keer weet ik eigenlijk niet. De spierpijn achteraf is zeker erger, dat kan ook door het parcours komen....

Conclusie: Een marathon lopen is prachtig én het doet pijn (althans bij mij;) )
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Spierpijn/kramp

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hulde! Gefeliciteerd met je prestatie!
Zeker met dit zware parcours! :) :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie