Voedingstabel uit 'Hoe word je 100'

Plaats reactie
Talitha
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 okt 2017, 14:41

Voedingstabel uit 'Hoe word je 100'

Bericht door Talitha » 27 mei 2018, 20:58

Beste Maaike en Koen, met veel interesse heb ik jullie webinar vorige week gevolgd. Het onderwerp heeft mijn bijzondere interesse. Ik lees er veel over. Ik heb onlangs mijn eerste marathon gelopen, getraind met de Sportrusten methodiek en ondanks dat ik dacht goed op weg te zijn om een Supervetverbrander te worden (hoewel ik het boek toen nog niet had gelezen, de marathon was begin april) kwam ik toch de man met de hamer tegen. Het boek geeft me zeker aanknopingspunten om e.e.a. verder te verbeteren, niet zozeer qua voeding maar vooral op de overige gebieden.

In het webinar refereerden jullie aan het (recepten)boek Hoe word je 100. De recepten passen bij mijn eetpatroon en ik gebruik ze regelmatig. Ik raak alleen in de war van de voedingstabel uit het boek. Producten die meestal als gezond worden getypeerd, staan in dit boek in de categorie 'met mate' of 'liefst niet te vaak'. Dit betreft meerdere soorten groenten (bijv. wortel, koolraap) en fruit (aardbeien, sinaasappel, mango) als voor granen als haver en boekweit. Daarnaast valt het me op dat zuivel veel terugkomt in de recepten, terwijl Stans van der Poel dat afraadt. Hoe zien jullie dit?

Groet,
Talitha

Koen - Sportrusten
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Voedingstabel uit 'Hoe word je 100'

Bericht door Koen - Sportrusten » 29 mei 2018, 14:21

Ha Talitha, even afwachten wat de expert erover zegt. Maar de recepten van Cortvriendt en Van den Bergh zijn strenger dan nodig. Wij zijn (gezonde) sporters terwijl de gerechten bedoeld zijn om diabetes type II om te keren en obese mensen 30 kilo te laten afvallen. Da's toch andere kost. En zuivel blijft altijd een punt van discussie, maar Stans eet geregeld een kaasplankje ;) . Geluk , Koen

Talitha
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 okt 2017, 14:41

Re: Voedingstabel uit 'Hoe word je 100'

Bericht door Talitha » 29 mei 2018, 21:03

Dankjewel voor je reactie!

MariaMonden
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018, 20:09

Re: Voedingstabel uit 'Hoe word je 100'

Bericht door MariaMonden » 04 jun 2018, 20:46

Koen - Sportrusten schreef:Ha Talitha, even afwachten wat de expert erover zegt. Maar de recepten van Cortvriendt en Van den Bergh zijn strenger dan nodig. Wij zijn (gezonde) sporters terwijl de gerechten bedoeld zijn om diabetes type II om te keren en obese mensen 30 kilo te laten afvallen. Da's toch andere kost. En zuivel blijft altijd een punt van discussie, maar Stans eet geregeld een kaasplankje ;) . Geluk , Koen
Heb je eventueel wat 'aanpassingstips' op de recepten uit 'Hoe word ik 100' ?
Veel gerechten zijn 'genoeg vullend', maar ik vind de lunchgerechten redelijk karig overkomen. Kan ik de porties keer anderhalf doen, advies je er een salade (extra) bij of juist op zo'n moment toch wat meer koolhydraten (een cracker) toevoegen?

Talitha
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 okt 2017, 14:41

Re: Voedingstabel uit 'Hoe word je 100'

Bericht door Talitha » 06 jun 2018, 10:36

Hoi Maria, helemaal mee eens! Ik vul de lunchgerechten uit het boek aan met rauwkost en/of een stukje fruit, aangezien we tijdens dit programma fruit bij de maaltijden eten en niet tussendoor.

Koen - Sportrusten
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Voedingstabel uit 'Hoe word je 100'

Bericht door Koen - Sportrusten » 08 jun 2018, 20:30

Talitha schreef:Hoi Maria, helemaal mee eens! Ik vul de lunchgerechten uit het boek aan met rauwkost en/of een stukje fruit, aangezien we tijdens dit programma fruit bij de maaltijden eten en niet tussendoor.
Ha Maria,

Dat kan zeker. De gerechten uit Hoe word je 100 kookboek zijn een mooi vertrekpunt. Maar dat boek is (vooral) voor mensen met fors overgewicht of diabetes type II. Voor sporters zonder (al teveel) extra kilo's komt het minder nauw.

Plaats reactie