3x eten icm training/wedstrijd

Plaats reactie
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

3x eten icm training/wedstrijd

Bericht door mirjamst »

Ok, laat ik het eerste bericht maar plaatsen hier. Nadat tijdens de marathon eigenlijk de 2e gel al m'n neus uitkwam en ik dus de volgende keer iig mijn voeding anders wil doen, heb ik met veel interesse het boek van Maaike de Vries gelezen.

Bewegen voor het ontbijt was al geen probleem, zo'n 6x per minuut ademen gaat ook prima, alleen 3 eetmomenten is echt nieuw voor mij. Ik ben er wel gewoon mee begonnen en tot mijn verbazing gaat dat goed, zelfs als ik na de lunch vanaf 13u niets meer eet en dan rond 17:30 mijn intensieve training start.

Alleen: wat is nu wijsheid wanneer je midden tussen 2 eetmomenten stevig traint, of je, rond 14/15u een 5 of 10km wedstrijd loopt. Ik heb steeds 'geleerd' dat je na intensievere training (die niet echt op vetverbranding zal gaan, dus koolhydraten aanspreekt) je voorraden moet aanvullen, voor goed herstel van je spieren. Dat past dan alleen niet bij 3 eetmomenten. Eet je dan toch een keer extra? En zo ja, toch iets met koolhydraten dan?
Of zou het idealiter ook voldoende moeten zijn om gewoon water te drinken en pas bij het avondeten de voorraden aan te vullen.

En hoe zit dat tijdens langere lopen met het aanvullen van elektrolyten. Zeker bij warm weer wordt altijd gewezen op het belang daarvan. Maar hoe kom je aan de elektrolyten als je dat niet met sportdrank zou willen doen?

Ik ben erg benieuwd!

Maaike de Vries Supervetverbrander
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:42

Re: 3x eten icm training/wedstrijd

Bericht door Maaike de Vries Supervetverbrander »

Hi Mirjam, leuk te lezen en dank voor je vragen.

Als je tussen twee maaltijden door 'tot het gaatje gaat', dan verbrand je relatief veel suikers. Je trekt je glycogeenvoorraad dan even goed leeg. De kans is groot dat je na het sporten daardoor trek krijgt voordat het tijd is voor je avondmaaltijd. Als je wat wilt eten, neem dan producten die relatief weinig invloed hebben op je bloedsuiker (noten, gebakken eitje, avocado, etc).

Als je geen sportdrank neemt, heb je tijdens een marathon wel zout nodig, bijvoorbeeld afgekoelde bouillon.
Bij ultramarathons willen ze nog wel eens gekookte aardappelen serveren met wat zout.

Hopelijk heb ik je vragen hiermee voldoende beantwoord. Groet! Maaike

mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Re: 3x eten icm training/wedstrijd

Bericht door mirjamst »

Dank voor je reactie Maaike, hier kan ik weer mee verder.

Denk trouwens dat ik deels al aardig op weg was/ben naar vetverbranding door alle info die jij me bij al de veldtest anderhalf jaar terug hebt gegeven. Dus ook daarvoor dank!

MariaMonden
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018, 20:09

Re: 3x eten icm training/wedstrijd

Bericht door MariaMonden »

Ik ben anderhalve week geleden begonnen met 'Word een SuperVetVerbrander' en eet dus 3x per dag, weinig koolhydraten (kook voornamelijk uit 'Hoe word ik 100' ) en sport meestal voor het ontbijt.

Gister een 5km wedstrijd gelopen, om 13:40u .. voor mn lunch ..
Dat was ff pittig! Daarna een heerlijke salade op maar mn maag bleef onrustig .. met thee en water de tijd tot mijn avondmaaltijd overbrugt en toen goed, genoeg gegeten.
Maandag fris en fruitig weer opgestaan - (nog) nergens last van.
Echt een Miracle Morning ;-)

Plaats reactie