Opvliegers in de nacht

Plaats reactie
San03
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2019, 10:51

Opvliegers in de nacht

Bericht door San03 »

Ik doe nu bijna een maand mee met koud douchen en dippen, maar ik merk dat ik de laatste tijd dat ik ‘s nachts wakker wordt van de warmte (en de overgang heb ik al achter de rug). Best bijzonder omdat ik een echte koukleum ben, maar prettig is het niet. Betekent dat dat mijn ‘thermostaat’ aan het resetten is? En ik ben ook benieuwd of er meer deelnemers zijn die dit ervaren. Ik hoor het graag. Sandra
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Opvliegers in de nacht

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Sandra, het komt mij niet bekend voor. Als er geen antwoord komt van een Sportruster, kan ik het navragen bij arts Monique Tjon-A-Tsien.

Wordt vervolgd.
San03
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2019, 10:51

Re: Opvliegers in de nacht

Bericht door San03 »

Hè Koen, dat zou heel fijn zijn. Ik ben vooral benieuwd of ik mijn ‘thermostaat’ ook kan ‘temmen, net als mijn brein ;-)
Chrisvp
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:40

Re: Opvliegers in de nacht

Bericht door Chrisvp »

Bij mij startte de overgang in 1999. Opvliegers verdwenen gaandeweg. Maar kwamen terug als ik een wedstrijd of een lange loop had gedaan. Omdat ik in mijn vruchtbare leven behoorlijk dik ben geweest, was de verklaring van de huisarts: je heb nog veel hormonen in je vet opgeslagen, meer dan andere slankere vrouwen. Die vetten die je nu verbrand zorgt voor vrijkomen van die hormonen met als gevolg opvliegers. Mijn voorraad hormonen is nog groot, lijkt, want nu (ik ben 69 jaar en loop veel, regelmatig lang, incl. wedstrijden) is dat nog steeds het geval. Vooral als ik uitgevloerd voor de buis zit of later in bed. In een koude-dip wordt m.i. ook je vetverbranding aangezwengeld. Misschien dat dit de reden is van warmtegolven door je lijf...
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Opvliegers in de nacht

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Interessante aanvulling, bedankt voor het delen!
Jolanda Krak
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:59

Re: Opvliegers in de nacht

Bericht door Jolanda Krak »

Hallo, ik lees net deze berichten en begin morgen met koud douchen, in de hoop dat ik dan wellicht van mijn opvliegers af kom. Maar nu lees ik het omgekeerde. Koen stelde voor de arts Monique Tjon-A-Tsien, is zij nog geraadpleegd? Ik ben wel benieuwd of er meer info over is.
Dank alvast
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Opvliegers in de nacht

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jolande,

Ik heb naar aanleiding van bovenstaande naar literatuur gezocht op hardlopen / koud douchen in combinatie met opvliegers.
Waar ik toen op stuitte is een pilotonderzoek door de University of Pittsburgh waarin een significant verband werd gevonden tussen gewichtsverlies en de afname van opvliegers. Des te meer de vrouwen afvielen, des te groter was de afname van de klachten als gevolg van opvliegers.

Dit is enigzins in tegenspraak met de uitspraken van de huisarts van Chrisvp. Die suggereert immers dat de hormonen vrijkomen bij het afvallen en dat je daardoor juist meer klachten krijgt....

Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens uit. Ik ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen. Ik heb hier thuis ook iemand zitten die behoorlijk last heeft van opvliegers, dus alle tips zijn welkom :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie