Koud/warm lichaam

Plaats reactie
Anke Mulder
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2021, 21:36

Koud/warm lichaam

Bericht door Anke Mulder »

Hallo!

Ook ik ben deze maand gestart met het programma koud douchen. Gaat me beter af dan verwacht en de dip gisteren ging ook verrassend goed! Daarnaast merk ik al veel positieve lichamelijke veranderingen door het douchen en werkt het inderdaad erg verslavend. Er zijn 2 kleine dingen waar ik nog wel tegen aan loop of niet zo goed weet wat ik ermee zou moeten.

- Over het algemeen heb ik vaak een koud lichaam en word ik ook niet snel meer warm. Dit is ook waarom ik veel last heb van kou en me dat tegenhoudt om naar buiten te gaan. Afgelopen weken met die kou en de schaats/ijspret was het koud douchen een erg grote opgave. Waar ik tegen aanloop is dat mijn lichaam heel erg koud is (door een activiteit buiten) en ik eigenlijk ook niet met het douchen weer warm wordt. Het koude douchen en vooral daarna warm worden ging bijna niet. Wat kan ik in die situatie het beste doen? Net zo lang douchen totdat ik warm ben, koude douchen overslaan of totaal wat anders?

- Daarnaast heb ik ook altijd al koude handen gehad, ook het fenomeen van Raynaud. Nu merk ik dat dat over het algemeen wel erg goed gaat, maar dat er bij 1 hand vingers constant dik blijven en ook erg reageren op kou. Ik weet niet zo goed of het wel verstandig is om dan bijvoorbeeld het bakjesprincipe uit te voeren (afwisselend warm koud), überhaupt m'n handen onder de koude kraan of dat ik hier op een andere manier iets mee kan of moet doen. Bij de medici is niet bekend waar die dikke vingers vandaan komen. Iemand die dit misschien ook heeft?

Ik ben benieuwd naar jullie bevinding of tips!
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Koud/warm lichaam

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Anke, wat de moeite van het proberen waard is: om na de koude douche actief je doorbloeding te activeren met ademhalingsoefeningen en fysieke activiteit. Probeer de oefeningen van Wim Hof eens na de koude douche en ga daarna opdrukken (of een andere oefening waar je flink voor moet werken).
Michel-Olaf
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2018, 20:41

Re: Koud/warm lichaam

Bericht door Michel-Olaf »

Hoi Anke,
Ik herken het probleem van de dikke vingers en mijn huisarts wist ook niet wat de oorzaak was. Ik heb het sterke vermoeden dat het veroorzaakt wordt door slechte doorbloeding. Ik kreeg daarna ook last van koude vingers die soms helemaal blauw aanliepen. Vermoedelijk is de oorzaak bij mij stress waardoor de bloedvaten zich vernauwen.
Ik ga nu wisselbaden proberen en kijken of dat verbetering geeft.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud/warm lichaam

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Michel-Olaf,

En ademhalingsoefeningen? Heb je dat al eens geprobeerd als remedie tegen je bloedvatvernauwing?

Blijde groet,
Rob
Michel-Olaf
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2018, 20:41

Re: Koud/warm lichaam

Bericht door Michel-Olaf »

Daar ben ik nu mee bezig inderdaad. In combinatie met mediteren hoop ik dat de doorbloeding zich weer hersteld. Ik merk nu al een verbetering dus ik ben hoopvol!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koud/warm lichaam

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah, fijn.

Succes!
Rob
Plaats reactie