5 of 10 minuten

Plaats reactie
Marcel Ursem
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2021, 16:57

5 of 10 minuten

Bericht door Marcel Ursem »

Ik vroeg me af of het uit maakt hoe lang je koud doucht. Kan me voorstellen dat er een minimum tijd is maar maakt het verder nog veel uit. Ik merk geen verschil tussen 5 en 10 minuten behalve dan dat het veel langer duurt om op te warmen en dan je na een minuut of 6-7 soms begint te bibberen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 5 of 10 minuten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marcel,

Ik vind 5 minuten al lang hoor. Ter vergelijk: bij het onderzoek naar de effecten van koud douchen moesten de proefpersonen 30, 60 of 90 seconden koud afdouchen.
En de effecten waren al merkbaar bij de groep die 30 seconden onder een koude douche stonden (in vergelijking met de controlegroep die niet koud douchten).
Zie:
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a3 ... en-gezond/

Blijde groet,
Rob
Marcel Ursem
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2021, 16:57

Re: 5 of 10 minuten

Bericht door Marcel Ursem »

Dank je Rob. Dat bevestigd mijn vermoeden dat het positieve effect eerder veroorzaakt wordt door de stress van de kick en niet zozeer door de absolute tijdsduur.
Om toch wat uitdaging te houden is het voor mij misschien een idee om voor 2 minuten te gaan en dan de laatste 30 sec ook het hoofd mee te pakken. Dat vind ik echt moeilijk omdat het na 20 s. echt veel pijn gaat doen. Echt niet te verdragen ook voor iemand met veel inspiratie zoals ik zelf. Beginnen met 20 s. en dan 1 s per 2 dagen erbij😀
Plaats reactie