gevaar van plotse temperatuurverschil

Plaats reactie
Rydeck
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2017, 10:43

gevaar van plotse temperatuurverschil

Bericht door Rydeck »

Eergisteren is er in België een tragisch ongeval gebeurd met oud-wereldkampioen motocross Eric Geboers die na een sprong van zijn boot in het koude water (om een hondje te redden), heel snel in problemen kwam en verdronk. Vrienden van hem trachtten ook in het water te gaan maar moesten al heel snel terug wegens dezelfde problemen.
Het was een zonnige dag (ik schat tussen de 25 en 28 graden C) en het water zou een temp van ongeveer 6 graden hebben gehad.
Ik weet dat geen zinnig mens de raad zou geven om zonder voorbereiding plots dat koud water in te springen maar ik vraag me af of een geoefende mens in koudetraining (zoals Wim hof) het ook zou begeven door het plotse koudeverschil.
M.a.w. zou voldoende koudetraining hier een leven hebben kunnen gered of zou ieder lichaam on deze omstandigheden het laten afweten?
Ik heb een discussie met een collega die beweert dat dit onmogelijk is waarbij ik denk dat je jezelf hier tegen zou kunnen wapenen. Zelf douche ikal lang koud maar ik ga het toch niet uittesten ;-).
Graag had ik hier een onderlegde uitleg over gehad omdat ik het me echt afvraag.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: gevaar van plotse temperatuurverschil

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Allereerst is natuurlijk onverstandig om alleen en zomaar in het koude water te springen. Een koud water bad doe je in water waar je kunt staan en je doet het niet alleen zodat anderen hulp kunnen bieden.

Verder ga je niet onvoorbereid het koude water in, dat doe je ook niet als je de "Wim Hof" methode doet. Je bereidt je lichaam door middel van onder andere een ademhalingsoefening voor. Als je op YouTube het kanaal opzoekt van Wim Hof kun je voorbeelden vinden hoe hij dat doet en vind je meer uitleg hierover.

Verder is het zo dat als je het een keer geprobeerd heb, je wel hebt ervaren hoe zoiets voelt, en hoe je moet reageren. Dus mocht je dan een keer onverwacht in het koude water terecht komen dan raak je niet in paniek en kun je door middel van je ademhaling je reflexen onderdrukken. Daardoor blijf je hopelijk lang genoeg functioneren om weer op de kant te komen.

Wat je collega betreft: Wim Hof is toch het bewijs dat je door training je kunt wennen aan de koude omstandigheden? En je dus langer dan een paar minuten deze kou kan verdragen? ;)

Blijde groet,

Rob
asadyz
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2018, 18:35

Re: gevaar van plotse temperatuurverschil

Bericht door asadyz »

Hoi,
Ik ben het met je eens dat het een verkeerde beslissing was om in koud water te springen. Plotselinge temperatuursverandering veroorzaakt veel problemen in het binnenlichaam. Hier is een ander ding dat te wijten is aan een plotselinge sprong, dat hij zich niet bewust is van koud water of zich mentaal niet voorbereidt. Niet mentaal voorbereid zijn doet er echt toe, denk ik. Wat is jouw mening hierover?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: gevaar van plotse temperatuurverschil

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

asadyz schreef:Wat is jouw mening hierover?
Helemaal mee eens, dat doe je dus eigenlijk ook tijdens je ademhalingsoefening.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie