1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Lisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Lisa »

Thanks voor de opbeurende woorden. Ik had even een klein mentaal dipje maar
met de in de toekomst voorgestelde beloning kan ik weer even verder!
En eerlijk is eerlijk... Ik ben zo iemand die het altijd koud heeft en onder 2 dekbedden ligt.
Duurt bij mij misschien gewoon wat langer :-)
PaulSmit
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2017, 10:03

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door PaulSmit »

Hoi allen,

Ik heb een aantal vragen:

-Je hoeft de eerste 2 weken niet met je hoofd maar het mag toch wel?

-Ik heb na een koude douche van een minuut soms wat moeite om mezelf op te warmen. Merk dat ik dan na een uur nog steeds wat koud en rillerig ben. Is dit normaal? Ik heb dit overigens niet altijd. Het koud douchen zelf (ademhaling, 1 minuut, hele lichaam afwisselend inclusief hoofd, roodkleuring huid) gaat goed en ik ervaar het als prettig.

-Als ik de douchestraal lang op mijn bovenrug/schouders zet dan begint mijn huid pijnlijk te worden. Herkent iemand dit? Ik kan het wel even volhouden maar moet dan wisselen naar armen of benen.

groetjes Paul
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Paul,

1. Je mag zeker met je hoofd onder water, meteen in het begin. Het hoeft alleen nog niet.

2. Even drie keer de trap op en neer is waarschijnlijk voldoende om goed warm te worden en te blijven.

3. Iedereen heeft wel een plek waar het pijnlijk is of moeilijk. Dat is normaal. Gewoon luisteren naar je lichaam en de kou verplaatsen is uitstekend.

Geluk,

Koen

Ps. Kun je hiermee verder?
Anoukje
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2017, 14:26

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Anoukje »

RenRen schreef:durf het bijna niet te vragen....
na het koud afdouchen lijkt het wel of de bodylotion/olie niet in mijn huid wil trekken.....(normaal gebruik ik nivea bodylotion of bodyolie waarop dan allerlei marketing termen staan als 'hydraterend' en 'extra vocht inbrengend', maar op een koude huid werkt dat voor geen meter...iemand een tip voor bodylotion die wel werkt?
Ik douche al mijn hele leven koud na. De ene bodylotion trekt sneller in dan de andere, soms moet je wat langer blijven smeren. Bodybutter werkt niet. Volgens mij moet je ook even wachten met smeren, ik poets meestal eerst mijn tanden enz voor ik ermee begin. Mijn huid is dan al lang weer opgewarmd.
Ik gebruik overigens nu ook Nivea. En Decléor heeft een 'droge olie' die super snel intrekt. Misschien hebben andere merken die ook. Een vriendin gebruikt baby-olie die ze voor het afdrogen aanbrengt.
PaulSmit
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2017, 10:03

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door PaulSmit »

Koen - Sportrusten schreef:Dag Paul,

1. Je mag zeker met je hoofd onder water, meteen in het begin. Het hoeft alleen nog niet.

2. Even drie keer de trap op en neer is waarschijnlijk voldoende om goed warm te worden en te blijven.

3. Iedereen heeft wel een plek waar het pijnlijk is of moeilijk. Dat is normaal. Gewoon luisteren naar je lichaam en de kou verplaatsen is uitstekend.

Geluk,

Koen

Ps. Kun je hiermee verder?
Koen bedankt voor de info. Ik ben gerust gesteld :)

Paul
Rikardo
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2017, 16:19

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Rikardo »

30 dagen koud afdouchen, het is gelukt! Waarschijnlijk blijft dit een vaste gewoonte.
Toch een vraag: is het beter voor je gezondheid (vaatstelsel, huid, immuunsysteem) om alleen nog maar koud te douchen of volstaat het te eindigen met enkele minuten koud? :?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rikardo,

Het volstaat koud af te douchen :)

Met blijde groet,

Rob
MvM
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2016, 12:50

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door MvM »

Hi,

Het is 1 februari. Ik heb een maand koud afgedoucht. Mijn ervaringen zijn overwegend positief. Ik hoef geen middeltjes meer te nemen tegen opvliegers. De griepepidemie is grotendeels aan mij voorbij gaan. Geen last van verkoudheden.
Toch went het niet helemaal. Ik moet elke ochtend nog wel een drempel over om de kraan op koud te zetten. Ik ben niet echt een koukleum maar ik vind het toch nog gewoon koud. '
Ik zou trouwens wel eens in natuurwater willen zwemmen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hi,

Herkenbaar, bij verdween dit gevoel na een paar maand. Op een gegeven moment wordt het een tweede natuur en draai je de kraan koud zonder erbij na te denken en zonder je er mentaal op voor te (hoeven) bereiden. Dan hoort het er gewoon bij.

Maar zoals gezegd, bij mij duurde dat ook een paar maand ;)

Succes!

Met blijde groet,

Rob
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door frans.san37943100 »

Vanochtend moest ik voor het eerst mezelf toespreken om vervolgens toch de kraan op koud te zetten. Ik ben iets later begonnen (7 januari ofzo), maar zoals eerder vermeld duik ik al 4 jaar met een maat wekelijks in de Loosdrechtse plassen. Afgelopen vrijdag was wel spectaculair, echt voorover duiken wat we normaal doen (nadat we in water stappen van ca. 1m diep) kon niet (teveel en te dik ijs) maar er was precies een wak waar je kon onderdompelen. Als je je dampend afdroogt op de kant en het is windstil zoals vrijdag, dan voel je geen kou. Het maakt mij absoluut mentaal sterker, los van het gezondheidseffect (was nooit een reden om ermee te beginnen trouwens).

Voor degenen die dat ook wel eens willen proberen, het is amper heftiger dan van heet water de kraan op koud draaien, wel veel leuker. Wat ik onder de (koude) douche wel heb, is dat na een 20 seconden ofzo mijn huid redelijk gevoelloos wordt, herkent iemand dat? Het gloeiende effect erna houdt bij mij zeker een paar uur aan, erg prettig.
Lisa
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jan 2017, 14:13

Re: 1 januari beginnen met 1 maand koud douchen

Bericht door Lisa »

Ha! Weer een update van mij. Ik douche sinds 3 januari elke dag een minuut koud af (min een paar dagen).
En ik lijk het overdag alleen maar kouder te hebben. Nu is het met dit weer lastig inschatten maar ik heb meerdere ervaringen waar ik het echt koud heb terwijl de verwarming 22 graden aangeeft en de rest van het gezelscha eerder een trui uittrekt dan aan. Lijkt wel ofmijn lichaam niet echt opwarmt op die momenten. En die momenten komen vaker. Nu ben ik altijd een kouwelijk type geweest maar dit is wel apart.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan er aan de hand zijn?
Plaats reactie