Wim Hof methode met Raynaud

Plaats reactie
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door Marjolein30 »

Ha sportrusten,

Na marathon-lopen, vetverbrander zijn en ademoefeningen doen, ben ik sinds 2 weken begonnen met koud douchen (al is het water nu niet ijskoud). Ik heb 'Koud Kunstje' gekocht en gelezen, en ben enorm geinteresseerd in de Wim Hof methode: ik heb de ziekte van Crohn en wat zou het fijn zijn om na 12 jaar van ups en flinke downs misschien een natuurlijke manier te vinden om dit te bestrijden.

Maar ik heb ook het syndroom van Raynaud - zelfs in de zomer komt dit op als ik even koud word - bijv. na het sporten als ik me niet direct afdroog. Daarom ben ik tot nu toe een beetje huiverig om aan koudetraining te beginnen. Raynaud wordt met elke 'aanval' erger.

Koud douchen gaat nu zo'n 30 seconden, ik krijg het daarna niet per sé warm maar het gaat tot nu toe wel. Misschien ook omdat het na uit de douche stappen gelijk weer warm is..

Ik zou graag willen weten of ik wel of niet zou moeten beginnen aan een vorm van koudetraining. Aan de ene kant kan ik er veel baat bij hebben, maar is er ook een risico. In het boek kon ik geen antwoord vinden, hierin werd Raynaud niet genoemd. Maar ik las in de blogs over koud douchen wel meerdere waarschuwingen wat dit betreft.

Kunnen jullie me helpen met dit dilemma?

Groetjes!
- Marjolein
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjolein,

Ik vind dit een lastige vraag, ik heb hier persoonlijk geen kennis over, en Koen is op vakantie ;)

Koen schreef er het volgende over:
Als je na de training langdurig last hebt van witte of pijnlijke vingers of tenen dan is het raadzaam een arts te raadplegen.
Zie ook:
https://www.sportrusten.nl/nog-wist-kou/

Dus als ik zijn woorden goed begrijp kun je (voorzichtig) proberen koud te douchen zolang je geen negatieve verschijnselen merkt.
Ik ben wel benieuwd wat je doet en hoe dit (blijft) gaan ;)

Blijde groet,

Rob
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door Marjolein30 »

Thanks, ik doe in elk geval voorzichtig voorlopig 😊.
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door Marjolein30 »

Update :)

Ik ben nu twee maanden bezig, elke dag 2 minuten helemaal koud afdouchen, en het koud douchen zelf gaat goed. Ik vind het heerlijk om in de ochtend fris uit een koude douche te stappen. Ik heb ook geen last van Raynaud nadien - tenzij ik gesport heb. Dan merk ik dat mijn lichaam te weinig energie heeft om het te verwerken. Dan hou ik het korter, of douche ik alleen warm.

Maar behalve dat ik het verfrissend vind, merk ik eigenlijk helemaal geen positieve effecten. Ik krijg ook uit mezelf geen 'warm gevoel' achteraf. Het maakt niet uit of ik me dan direct aankleed of niet. Maar ik warm pas weer op als ik een tijdje aangekleed ben en de omgeving warm genoeg is. Ook kan ik nog niet beter tegen kou dan eerst, bijv. buiten. Ik moet ook nog steeds, om te voorkomen dat ik witte vingers en handen krijg, snel omkleden na het hardlopen, ook al is het buiten warm. Het lijkt of ik dan geen energie meer heb om me warm te houden. Als ik te laat ben, en het is echt koud, dan ben ik het haasje - want dan kan ik me niet meer omkleden omdat ik mijn vingers en handen niet meer kan bewegen :P.

Ik heb eigenlijk twee vragen:
- is het te verwachten dat het koud douchen op langere termijn wel effect zal gaan hebben, en moet ik gewoon wat langer volhouden?
- als het geen positieve effecten heeft, kan koudetraining ook negatief uitwerken? Bijvoorbeeld dat ik juist slechter tegen kou ga kunnen (hier zijn voorbeelden van te vinden bij mensen met Raynaud), of minder energie of weerstand krijg? Mijn weerstand is namelijk al erg laag, omdat ik immunosuppressiva (infusie Infliximab, elke 8 weken) krijg tegen de Crohn.

Misschien gaan deze vragen wat ver ;) maar ik gooi ze er toch maar in! Ben benieuwd.

Groetjes!
Helenaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2019, 18:57

Re: Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door Helenaa »

Hallo,

Ik heb ook Raynaud en begin pas met lopen.

Weet je ondertussen al iets meer?

Ik heb bvb deze voormiddag gelopen en ik had het deze namiddag en avond koud. Vreemd. Ofwel wordt ik ziek, ofwel heeft het iets met het lopen en de raynaud te maken mss...
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door Marjolein30 »

Hoi Helenaa,

Wat vervelend dat je dat ook hebt, hinderlijk is dat he?

Ik ben gestopt met koud douchen, want ik merk dat de Raynaud er alleen maar erger van wordt. Helaas, het viel te proberen. Ik heb het een half jaar geprobeerd, 2 minuten of meer per dag. En de verwarming bijv. een ochtend lang laag zetten. Maar mijn lijf is blijkbaar gewoon niet in staat om de interne kachel aan te zetten. Ik zou het als ik jou was een tijdje proberen, maar vooral alert blijven of het wel helpt, en iets verwarmends bij de hand hebben mocht je lijf zelf niet kunnen opwarmen (thee met gember of een verwarmend kussen of element). Als het jou wel goed doet, zou dat top zijn! Helaas lees ik eigenlijk overal dat je met Raynaud echt moet oppassen.

Ook ademhalingsoefeningen (die uit het boek zuurstofwinst) hebben bij mij een averechts effect, ik krijg er op den duur zo'n lage bloeddruk van dat ik flauwval en moet overgeven. Voor sporten werkte het erg goed, maar ik moest er, na ook een half jaar, mee stoppen en heb mijn bloeddruk nu weer op peil door zoethoutthee etc. te gebruiken. Ik weet niet precies of dat met doorbloeding / Raynaud te maken heeft maar misschien is dat ook iets voor jou om op alert te zijn mocht je dit overwegen.

Voor de Raynaud heb een handverwarmer gekocht die ik altijd in mijn tas heb zitten, en ik gebruik veel verwarmende kruiden (gember, kaneel, peper, kardemom, nootmuskaat, etc.) om de bloedsomloop goed te houden. Ook af en toe een warm voetenbad en massages met Arnica olie.

Sporten helpt gelukkig ook om de bloedsomloop te verbeteren / goed te houden, dus top dat je bent gaan lopen! Wel oppassen als je bijv. nat bent en buiten naar huis toe loopt in de kou. Misschien helpt het ook om als het echt koud is tijgerbalsem op je voeten / handen te doen. En misschien afwisselen met lopen op de loopband in de sportschool?

Ik hoop dat het lopen je veel plezier gaat opleveren, het gaat ongetwijfeld veel goeds doen voor je lijf! :D

Groetjes, Marjolein
Kirsten wennemers
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2020, 19:15

Re: Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door Kirsten wennemers »

Hoi Marjolein
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
Geen idee of je al eens hebt gekeken naar je voeding volgens de tradional Chinese medicin (TCM) manier. Hier gaan ze uit van verschillende type mensen die hun energie anders gebruiken en opnemen en dus verwerken. Wie weet ondersteunt dat je energie en warmte huishouding.
Groetjes kirsten
Helenaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2019, 18:57

Re: Wim Hof methode met Raynaud

Bericht door Helenaa »

Hallo allemaal,

Wat interessant allemaal om te lezen zeg.
Chinese methode, verschillende manieren vn energie opnemen? Hmmm moet ik eens opzoeken.
Marjolein, wow, jij weet veel zeg.

Zoeken jullie in het Nederlands op of in het Engels?

Wat ik jullie nog niet verteld heb, is dat ik endometriose heb. Net heb ik informatie gevonden, dat vrouwen met PDS relatief vaak endometriose hebben. Ook heb ik een mogelijke link gevonden tussen endometriose en Raynauds namelijk het endothelium, de wandbekleding van de bloedvaten. En de hypothalamus, waar de signalen voor Raynaud worden gegeven en de hormonale (en of andere) regeling van het endothelium gebeurd.

Hopelijk heb ik je zo ook wat verder geholpen.

Echt cool wat je zegt over die koude douches. Een vriend drong bij me aan om mijn handen in koud water te leggen om alzo mijn weerstand tegen koude te vergroten… Maar zoals we allebei weten, wordt met ijswater op deze manier net de test gedaan om te zien of je het hebt… Hzb het eens een keer geprobeerd…
Nu is dat dus voor mij uitgeklaarde klus.

Dankjewel!
Plaats reactie