Pagina 1 van 1

5' of 10' op grootste verzet

Geplaatst: 13 apr 2018, 16:34
door HenkWilier
In het schema staat bij de training groen 3 en groen 4, dat je 5, resp. 10 minuten met je grootste verzet moet fietsen. Mijn ervaring is dat de intensiteit en dus ook de hartslag enorm toeneemt (wel lekker, en het geeft het gevoel of je aan een zware klim bent begonnen). Of is het de bedoeling dat je moet proberen de hartslag binnen de groene zone te houden?
Groet, Henk

Re: 5' of 10' op grootste verzet

Geplaatst: 16 apr 2018, 22:15
door aart
Dag Henk, het is inderdaad de bedoeling dat je binnen de gestelde groene zone blijft fietsen.
De rpm is niet belangrijk wat nu gaat meespelen is dat je pure fietskracht training uitvoert. Dit zorgt ervoor dat inderdaad je hartslag omhoog gaat echter wanneer je buiten de zone komt betekent dat het zwaarste verzet voor nu nog te hoog gegrepen is.
Schakel dan 1 of 2 tandjes terug zodat de hartslag weer terugkomt in de groen zone.

De afwisseling van hoog rpm naar pure kracht met erg lage rpm zorgt voor goede zenuwprikkelingen van je brein naar je spieren.
Je gaat voelen dat langzaam fietsen op pure kracht best vermoeiend kan zijn.
Wanneer je tijdens de krachttraining vermoeid raakt ga je merken welk been er het eerst mee op wil houden. Het is dan ook gelijk duidelijk dat je ook hier je focus scherp moet hebben op de beweging om de spieren in dat been weer aan te sporen arbeid te leveren :)

Succes groet Aart