Absolute beginner

Plaats reactie
Anne Klaasen
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2020, 23:36

Absolute beginner

Bericht door Anne Klaasen »

Ik ben begonnen met het 5 kilo kwijt programma maar toen ik het hardloopschema voor beginners zag van 12 minuten naar 36 minutenschrok ik nogal. Ik ben al blij als ik zonder klachten 3 minuten kan hardlopen. Is er ook een schema voor de absolute nono op hardloopgebied? Ik heb flink overgewicht maar ik ben wel fit. Fiets en zwem veel maar hardlopen is echt nieuw voor mij.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Absolute beginner

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anne,

Onder hardlopen verstaan we dat er een zweefmoment tussen je passen hebt, dus het tempo mag heel laag zijn.

Als je dat liever hebt is het ook goed als je het hardlopen afwisselt met wandelen. Doe dan 2 minuten hardlopen afwisselen met 1 minuut wandelen, tot in totaal de gewenste tijd volbracht is.
Mocht je onverhoopt last krijgen van je knieën is het verstandig om de hardlooptraining een dag over te slaan en te gaan fietsen. Verdubbel dan wel de tijd.

Kun je hiermee verder?

Blijde groet,
Rob
Anne Klaasen
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2020, 23:36

Re: Absolute beginner

Bericht door Anne Klaasen »

Dank je Rob voor je reactie. Ik denk dat het voorlopig even op fietsen houd.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Absolute beginner

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima, succes!

Rob
ATR
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2020, 23:21

Re: Absolute beginner

Bericht door ATR »

Fijn die vraag Anna,

Ik heb precies hetzelfde probleem. Kamp ook met overgewicht, ik volg als lid van sportrusten alle programma's behalve t hardlopen. Maar wil wel beginnen en het lijkt me zo heerlijk om weer eens een goede 5k te lopen. Vanaf Decemeber start sportrusten ook met krachttraining voor thuis, zeker de moeite waard om aan deel te nemen, sowiso alle programma's zijn zinvol. Misschien kunnen we hier wat voortgang bijhouden, en van Rob wat tips krijgen. Het programma is voor iedereen, dus ook voor de absolute beginners :-)
@Rob, adviseer je wel om 3x per week te gaan "hard" lopen ?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Absolute beginner

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
ATR schreef: 27 nov 2020, 12:01 @Rob, adviseer je wel om 3x per week te gaan "hard" lopen ?
Hardlopen is altijd prima, en het ligt een beetje aan de mate van overgewicht of dit lukt of dat je snel geblesseerd raakt.
Je kunt, als je helemaal geen hardloopervaring hebt, beginnen met 3x per week 12 minuten te lopen.
En zoals gezegd: hardlopen is een zweefmoment hebben, het hoeft in het begin niet hard te gaan.
Mocht je last krijgen van je knieën dan is het zaak minder vaak te gaan hardlopen, en in plaats hiervan 1 of meerder keren per week te gaan fietsen of wandelen.
Krachttrainingen zijn sowieso ook goed om te doen met overgewicht.

Succes! En ik ben benieuwd hoe het gaat!

Rob
ATR
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2020, 23:21

Re: Absolute beginner

Bericht door ATR »

Goedemorgen, ik probeer op de website hardloopschema te downloaden, maar dat lukt me niet ? Werkt het op het moment niet ?
Gr Angelique
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Absolute beginner

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Kun je het nog eens proberen?

Groet,
Rob
ATR
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2020, 23:21

Re: Absolute beginner

Bericht door ATR »

Hi Rob,
Nee lukt nog steeds niet. Maandschema voeding / ademhalingsoefening/ harloopschema's, ik heb ze allen aangeklikt maar lukt niet.
Angelique
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Absolute beginner

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Angelique,

Ik begrijp niet helemaal wat er niet lukt. Kun je jouw schema's niet zien? Verschijnt er helemaal geen info?
Inloggen lukt wel? Je ziet dan in de rechterbovenhoek "Mijn Sportrusten" en als je hier op klikt dan moeten er knoppen tevoorschijn komen met je online programma's. Klik je op zo'n programma dat zou alle info tevoorschijn moeten komen over dat programma.

Ik hoor graag van je,

Blijde groet,
Rob
ATR
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2020, 23:21

Re: Absolute beginner

Bericht door ATR »

Hi Rob,

Klopt, ik kan wel gewoon inloggen. Echter, helemaal onderaan de downloads : maandschema voeding/ ademhalingsoefening /hardloopschema's. Die krijg ik niet geopend, op het moment dat ik daar op klik schiet ik weer terug naar het midden van de pagina, dus ik krijg geen download. De andere programma's op de pagina krijg ik wel gewoon open.

Angelique
Gebruikersavatar
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Berichten: 538
Lid geworden op: 30 dec 2014, 21:03

Re: Absolute beginner

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Hi Angelique,

Dit zou nu weer moeten werken.

Lukt dat inderdaad?
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
ATR
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2020, 23:21

Re: Absolute beginner

Bericht door ATR »

Hi Mark,

Het lukt nu, er wordt een nieuwe pagina geopend en ik kan downloaden.
Dank je wel,

Angelique
Plaats reactie