waar doe ik goed aan?

Plaats reactie
Nicole-always on the run -
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2020, 21:30

waar doe ik goed aan?

Bericht door Nicole-always on the run - »

hallo,

ik ben een 50-jarige vrouw en loop al 15 jaar hard (2 a 3 keer per week; altijd op nuchtere maag); ik ben begonnen met het 5 kg programma en ben nu ook mijn hardlopen onder de loep aan het leggen.

Mijn Tomtom horloge zegt dat mijn max. hartslag 172 is; ik heb het zelf nooit getest op de manier die jullie beschrijven. Is dit dan ook mijn omslagpunt? En als ik met deze gegevens de D2 zone bereken (want ik wil graag vet verbranden en straks misschien ook wel een halve marathon gaan lopen) kom ik op een zone uit van 139-155 hartslag om in te trainen. Reken ik dat zo goed uit?

Als ik normaal ren zit mijn hartslag altijd snel richting 160-170; moet ik echt langzamer gaan lopen om in D2 te komen? Ik heb het vanochtend geprobeerd en dan loop ik echt in een dribbeltempo; gem. hartslag 149...

Of kan ik beter op mijn gevoel lopen; echt proberen om vogels te kijken en de adem te verlengen en de hartslagmeter negeren?

Als ik de waardes van mijn Tomtom geloof loop ik nooit in de vetverbrandingszones.....
overigens zakt mijn V02 max inmiddels van 41 naar 38 door al dit geëxperimenteer.....moet ik daar nog waarde aan hechten?

ik merk dat alles een beetje ' op z'n kop staat' door anders te proberen trainen vandaar al deze vragen.......

groeten Nicole
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: waar doe ik goed aan?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nicole,
Nicole-always on the run - schreef: 13 aug 2020, 13:02 Mijn Tomtom horloge zegt dat mijn max. hartslag 172 is. Is dit dan ook mijn omslagpunt?
Nee je maximale hartslag is wat anders dan je omslagpunt, en je omslagpunt kun je alleen bepalen met een test.

Je kunt de 3km test doen: loop eerst goed warm. Daarna ga je 3 kilometer zo snel als je kunt, dus echt voluit. Neem nu de gemiddelde hartslag van de laatste kilometer (dus van km 2 tot 3). Dat neem je als omslagpunt.

Je zones kun je vervolgens hier bepalen: https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Je verbrandt relatief meer vet als je rustig loopt, maar in absolute zin verbrand je meer vet als je sneller loopt. Dus als je doel is afvallen maakt het niet zoveel uit hoe snel je gaat, langzamer lopen helpt dus niet om meer af te vallen ;)

De VO2 max die je horloge afgeeft is een grove schatting. Over een langere periode kun je er hooguit een trend uithalen.

Verder is het zo dat een D2 training matig intensief moet aanvoelen. Als je je best moet doen je hartslag te verlagen om in D2 te komen dan is waarschijnlijk je omslagpunt te laag bepaald.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie