Help ik vertraag!

Plaats reactie
Betsie
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2019, 23:26

Help ik vertraag!

Bericht door Betsie »

Sinds half mei vorig jaar loop ik hard, minimaal 1 keer per week. Begon door jullie programma 5 kilo in 30 dagen. Werkte geweldig! Omwille van mijn zoon, die alleen thuis blijft al ik loop, wil ik niet langer dan 45 minuten wegblijven. Daarom vind ik het helemaal prima om 5,5, a 6,5 km per keer te lopen. Schema opgebouwd met Evy. Ging supergoed, en tot het najaar bleef mijn snelheid verhogen, daarna een periode te weinig prioriteit gegeven en 1 keer per week gelopen, waardoor ik niet meer sneller of fitter werd. Nu ik niet meer buitenshuis hoef te werken dank zij Corona dacht ik: yes, ik ga weer meer trainen en werken aan hogere snelheid. Maar de afgelopen 2 weken gaat het bergaf met mijn tempo en geneer ik me gewoon voor hoe ik loop. Het lijkt wel of er gewoon niet meer in zit. 3 weken geleden liep ik gemiddeld 9km/u en soms een stukje 10, nu kom ik niet meer boven de 8,7 uit en vandaag eindigde ik met 8.4 en hoewel je aan voorgaande tekst kunt zien dat mijn hardloop-lat niet superhoog ligt: dit vind ik echt naar. Wat kan ik nu doe om weer op te bouwen? Of hoort dit er bij? Ik wil best weer terug naar 3 keer in de week, maar kan ik weer beter korter lopen? Kan ik dit wijten aan stress door de huidige situatie in combinatie met voor mij fors toegenomen werkdruk (heb ik even geluk dat ik in een goede bedrijfstak zzp-er ben!)?

Graag advies! Veel dank alvast.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Help ik vertraag!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Betsie,

Kan er niet een onderliggende reden zijn? Stress, weinig slaap, eten?
En meet je jouw rusthartslag? Je rusthartslag vertelt je namelijk ook hoe je gezondheid er voorstaat.

Als de oorzaak onduidelijk is, dan is het zaak je patroon te doorbreken. Dit door te trainen met tempowisselingen gedurende de training.
Dus ga even anders trainen: doe bijvoorbeeld een interval waarbij je 400 meter zo snel mogelijk gaat dan 200 meter rust en dit doe je dan bijvoorbeeld 6 keer. De rest van de training kun je gebruiken voor opwarming en rustig uitlopen.

Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Succes!
Rob
Betsie
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2019, 23:26

Re: Help ik vertraag!

Bericht door Betsie »

ja, stress, weinig slaap, meer chocola, allemaal waar. Ik ga het trainen anders aanpakken en misschien is een hartslagmeter nu toch ook een goed idee.
Dankjewel!
Plaats reactie