Veilig omslagpunt berekenen met ST-depressie?

Plaats reactie
Mme Kees
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2020, 00:23

Veilig omslagpunt berekenen met ST-depressie?

Bericht door Mme Kees »

Ik woon in het buitenland wil graag zelf proberen mijn omslagpunt te berekenen op de loopband. Nu heb ik al sinds 2011 bij elke ECG een ST-depression bij 157 bpm. Mijn lokale cardioloog wil derhalve niet dat ik sport tot boven die waarde, en raadt aan niet boven de 150 (liever nog 140) bpm te komen. Derhalve mijn vraag: is het verantwoord om "all out" te gaan en dus wellicht door die 157 grens te komen, laat staan te merken dat mijn D2 zone dus ook in het "verboden gebied" ligt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Veilig omslagpunt berekenen met ST-depressie?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Ik heb al heel wat ziektes en problemen voorbij zien komen, maar deze kende ik nog niet... ;)

Maar ik heb me er even in verdiept, en het lijkt me niet een aandoening waarbij we kunnen gaan experimenteren.

Drie opties, waarbij we niet een veldtest hoeven te doen:
1) Je doet een 10km voluit, je gemiddelde hartslag is je omslagpunt. Ik kan alleen moeilijk inschatten of je omslagpunt in de buurt is van de 157. En mocht je nog geen 10km voluit kunnen lopen, zie optie 3.
2) Je doet een test onder gecontroleerde omstandigheden, bijvoorbeeld bij een sport medisch advies centrum (SMA). De arts weet tot hoever hij mag gaan en kan ingrijpen als het fout gaat.
3) Je loopt op gevoel, en je bepaalt je hartslag aan de hand van de behaalde hartslagen, dan is het makkelijker om uit de "gevarenzone" te blijven.

D2 is een pittig tempo, maar wel een tempo dat je voor je gevoel oneindig lang vol kunt houden.
D3 ligt daar nog boven, de bovengrens is je omslagpunt (een hartslag die je 10km lang vol kunt houden).

Mocht je nog ergens mee zitten dan hoor ik het graag,

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie