Beginners / opwarmen?

Plaats reactie
rvdm
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2020, 22:17

Beginners / opwarmen?

Bericht door rvdm »

Hoi,

Ik ben begonnen met lopen met als doel mijn conditie te verbeteren, en heb eigenlijk nooit echt aan sport gedaan. Ik heb geen overgewicht 'to speak of'. De 12 minuten rustig hardlopen red ik nog niet (spierpijn), dus ik ben begonnen 3x in de week rustig op te bouwen, om daarna het beginners 100-dagen schema te gaan doen.
Eigenlijk twee vragen:
- wat is de beste manier om daar naar toe te werken? gewoon rustig 3x/week 10 minuten hardlopen?
- ik krijg snel spierpijn in m'n onderbenen, maar doe geen echte warming-up. wat kan ik het beste doen om op te warmen?

Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginners / opwarmen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,

Je hoeft niet snel te gaan, die 12 minuten. Als er maar een zweefmoment in je passen zit. Dus dat kan heel rustig.
Je kan eventueel wandelen en hardlopen afwisselen.

Een echte warming up is nog niet nodig, want als je nog geen 12 minuten loopt dan is de warming al haast je training.. ;)

Wat je kan doen om je kuiten wat sterker te krijgen is een specifieke kuitspieroefening:
https://www.sportzorg.nl/oefeningen/ach ... esblessure
En dan bedoel ik de excentrische oefeningen die hier genoemd worden. Je kunt ze uitvoeren op een traptrede.
En je zou het kunnen doen op de dagen dat je niet hardloopt.

Blijde groet,
Rob
rvdm
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2020, 22:17

Re: Beginners / opwarmen?

Bericht door rvdm »

Dat antwoord kwam heel snel :) Dank!

Ik ga zondag proberen wat rustiger aan te doen (en af en toe wat te wandelen), wellicht was dat het probleem. Ik wandel wel eens in de 1 a 2 weken een uurtje, maar hardlopen is toch wat anders :)

De spierpijn zit overigens aan de voorkant.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginners / opwarmen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

rvdm schreef: 21 feb 2020, 23:14 De spierpijn zit overigens aan de voorkant.
Ah okay, dat lijkt op shinsplints. Daar zijn ook oefeningen voor, alleen zien die er wat anders uit. Bij shinsplints is het verstandig om in beweging te blijven. bijvoorbeeld door veel te wandelen. Als het verergert door het hardlopen, is het zaak om je techniek te analyseren.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
rvdm
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2020, 22:17

Re: Beginners / opwarmen?

Bericht door rvdm »

Ik denk inderdaad dat dat het probleem is, na nog een keer proberen en veel google. Ik ga wat oefeningen doen om verdere problemen te voorkomen. Dankjewel, nogmaals!
Plaats reactie