trainingszones 7 gouden tips

Plaats reactie
Pieter66
Berichten: 43
Lid geworden op: 31 jan 2020, 22:09

trainingszones 7 gouden tips

Bericht door Pieter66 »

In 7 gouden tips sportrusten lees ik dat je bij een AT van 156 (die van mij dus) D2 en D3 respectievelijk 124-141 en 142-155 zijn.
Volgens verslag van mijn persoonlijke test bij sportmedisch centrum gelden de waarden D2 en D3 109 -119 en 120 - 123.
Deze waarden verschillen nogal. Is daar een logische verklaring voor of is één van beiden onjuist ?
Vriendelijke groet, Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: trainingszones 7 gouden tips

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

D3 eindigt bij je omslagpunt, ik vermoed dat het SMC de zones van D1 tot D5 heeft lopen en Sportrusten van D0 tot D4?

Dat ze verschillen komt omdat soms de rusthartslag wordt meegenomen, en de percentages verschillen soms iets, maar eigenlijk altijd is er wel een overlap in de zones.

Blijde groet,
Rob
Pieter66
Berichten: 43
Lid geworden op: 31 jan 2020, 22:09

Re: trainingszones 7 gouden tips

Bericht door Pieter66 »

Dank voor je reactie Rob. Het verklaard misschien voor een deel de verschillen.
ter informatie: De volledige zone overzicht van SMC luidt
0 = herstel 87 - 97
1 D1 rustige duurtraining 98 - 108 => SR D0
2 D2 normale duurtraining 109 - 119 => SR D1
3 D3 net onder omslagpunt 120 - 123 => SRD1
4 (I) net boven omslagpunt 124 - 127 => SR D2
5 M maximale weerstand 128 - 157 => SR hoog D2 en laag D3 naar 100%
vr. 1 is dit een juiste interpretatie ?
vr. 2 heb je op basis hiervan een trainingsadvies voor mij.
Ik ben een beginnend hardloper van 66 jaar. In het afgelopen jaar heb ik vooral alleen maar gejogged.

Hoop dat je me op weg kunt helpen.
sportieve groet, Pieter
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: trainingszones 7 gouden tips

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

Ik ben een beetje confuus nu, want je schrijft in je eerste bericht dat je omslagpunt is vastgesteld op 156, maar in je tweede bericht is dit 124. Bij 4 schrijf je "net boven het omslagpunt"....

1) Kan het zijn dat je omslagpunt is vastgesteld op de fiets? Want je omslagpunt voor het hardlopen is anders dan je omslagpunt op de fiets. Je moet dan even specifiek vragen wat je omslagpunt voor het hardlopen is.

2) Als je begint dan train je voornamelijk in D2, ons beginnersschema gaat hier ook van uit. (gratis te downloaden via de site, of online via het 100 dagen programma).
Als je wat verder gevorderd bent, dan train je 3 keer per week: 1x in D2, 1x in D3 en een keer vogels kijken.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Succes!
Rob
Pieter66
Berichten: 43
Lid geworden op: 31 jan 2020, 22:09

Re: trainingszones 7 gouden tips

Bericht door Pieter66 »

Hoi Rob, Dank voor je reactie. Ik begrijp de verwarring. Kennelijk heb ik de afkorting AT uit de "7 Tips"verkeerd geïnterpreteerd. (onkunde mijnerzijds)
Bij SMC is mijn max HF 157 gemeten en mijn daaruit afgeleide omslagpunt 124 HF. Vandaar de verwarring. Excuses.
Helaas komt dit omslagpunt niet voor in het document "7 Tips". Denk dat ik de zones D2, D3 van SMC maar moet aanhouden. De marges in deze zones zijn wel heel erg klein, waardoor ik al snel met een te hoge hartslag loop, maar ik zal m'n best doen.
Jou trainingstips 1x D2, 1xD3 en 1x volgels kijken neem ik ter harte. dank daarvoor.
Vriendelijke groet, Pieter.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: trainingszones 7 gouden tips

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

Ah, dan wordt het wat duidelijker :D

Als je traint in D3, dus 120 -123 bij jou, dan moet dat echt intensief aanvoelen.
En als het voor jou geen probleem is om boven je omslagpunt (dus boven de 124), dan is waarschijnlijk je omslagpunt niet goed bepaald.

Als ik zelf boven mijn omslagpunt wil lopen tijdens een training moet ik echt voluit gaan, en dan nog lukt het me pas met veel moeite...

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie