Kan een omslagpunt door training veranderen?

Plaats reactie
IsabelleVD
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2018, 16:47

Kan een omslagpunt door training veranderen?

Bericht door IsabelleVD »

Hallo,

Ik heb 24/10 een inspanningstest gedaan en daaruit bleek dat ik te hard trainde. Besluit van de sportraadgever: basisconditie uitbereiden. Ik moet trager lopen met max hartslag van 140. Mijn omslagpunt is bepaald op 155. Mijn D3 was wél goed getraind volgens het verslag en ik kan blijkbaar nog lang blijven doorlopen wanneer het lactaat de hoogte inschiet.

Ik ben met hun advies en trainingsrichtlijnen aan de slag gegaan en loop steeds sneller in de lagere hartslag zone (vanmiddag 12 km aan 6.25 min/km met gemiddelde HF 137). Dat lijkt me dus allemaal de goede kant op te gaan.

Ik wil op dit elan nog doorgaan tot januari en dan beginnen met het het 100dagen sportrusten schema voor de marathon van Antwerpen op 21/4/2019.

Ik vraag me echter af een omslagpunt kan verschuiven? Is het zinnig om in januari nogmaals te testen? Ik heb het gevoel dat mijn omslagpunt hoger ligt, ik vind het zo raar dat het zo laag is?

Nieuwsgierige groet
Isabelle
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kan een omslagpunt door training veranderen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Isabelle,

Je omslagpunt verandert naarmate je ouder wordt. Hij daalt ongeveer 1 slag per 1 a 2 jaar.
Dus als deze in oktober goed is bepaald zal deze in januari niet of nauwelijks verandert zijn.

Alleen bij echte beginners wil het nog wel eens anders zijn. Niet omdat hun omslagpunt anders is geworden, maar gewoon omdat het erg lastig is een goed omslagpunt te bepalen als je conditie (nog) niet op peil is.

Als je je omslagpunt niet vertrouwd kun je altijd meedoen aan een 10k wedstrijd. Dat is niet alleen een check voor je omslagpunt maar ook leuk en leerzaam ;)

Blijde groet,
Rob
IsabelleVD
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2018, 16:47

Re: Kan een omslagpunt door training veranderen?

Bericht door IsabelleVD »

Hoi Rob,

Ik heb nog nooit een loopevenement meegedaan dus een 10km lijkt me inderdaad leuk en leerzaam. Die heb ik al op de agenda staan voor 15 december. Ik wil eerst nog wat aan mijn basisconditie werken en het advies van het testcentrum opvolgen.

Mijn snelste 10 km was 55:11, met een gemiddelde hartslag van 157. Dat was niet echt helemaal voluit. Dus ik vermoed dat er op een evenement wel meer in zit.

Stel dat mijn omslagpunt wel correct bepaald is op 155, betekent dit dan dat ik geen aanleg heb voor duursport? Dat ik nooit een snelle loper zal worden? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik ooit met een hartslag van bijv. 140 een marathon onder onder/rond de vier uur zal kunnen lopen?

Mijn vo2 max is bepaald op 42.52. (Ik ben 34 jaar en weeg 58 kg, 1.65cm).Ik probeer de grafiek van mijn test toe te voegen, maar dat lijkt niet te lukken. De test was met een kap over de mond en dat vond ik zo beklemmend en storend :roll: ) Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Kan een omslagpunt door training veranderen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Isabelle,

Je marathon hartslag wordt berekend aan de hand van je omslagpunt EN je 10km tijd. Dus je marathonhartslag kan best hoger uitvallen als je een snellere 10k loopt. Waar je het best in bent (korte afstanden of toch de marathon) weet je pas als je de afstanden een paar keer hebt gelopen...

Dus is het zeer zinvol om een paar keer aan een wedstrijd mee te doen. De omstandigheden zijn echt anders dan tijdens de training en vrijwel iedereen loopt sneller tijdens een wedstrijd dan in een training. En misschien blijkt dan toch dat je omslagpunt hoger ligt...

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie