Wisselen van schema?

Plaats reactie
Monique J
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2017, 21:45

Wisselen van schema?

Bericht door Monique J »

Ik ben sinds gisteren begonnen met sportrusten en heb een 15 weken schema van jullie ontvangen. Op 21 mei (over 8 weken) loop ik mijn eerste 10 km wedstrijd. Daarvoor ben ik aan het trainen met een schema van Polar, 3x per week. Dat schema bestaat uit een half uur joggen, 45 min interval en een uur duurloop (duur gaat nog iets oplopen de komende weken).

Wat te doen en welk schema aan te houden? Kan ik mijn Polar schema gewoon blijven volgen, maar koppel ik hier de hartslagzones aan van sportrusten vanaf week 1? Stap ik over naar het sportrustenschema? Maar als ik instap in week 7 (over 8 weken is mijn wedstrijd) dan moet ik al trainen in zone D3. En de reden dat ik ben begonnen met sportrusten is omdat mijn hartslag zo hoog is tijdens het hardlopen.

Wat kunnen jullie adviseren? Ik heb geen doel om met een snelle tijd te eindigen. Doel is uitlopen...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wisselen van schema?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Monique,

Ik zou gewoon het sportrusten schema volgen, en in week 7 instappen. Om wel beter te worden zul je wel af en toe een andere snelheid moeten lopen.

Loop dan misschien niet D3 maar wel af en toe voluit.

En hoe snel dit is maakt niet zo heel veel uit, als het maar sneller is dan je normaal in D2 loopt.

Met blijde groet,

Rob
Monique J
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2017, 21:45

Re: Wisselen van schema?

Bericht door Monique J »

Dank je wel! Dan begin ik in week 7.
Helpt het dan om af en toe interval te lopen naast D2 of dan liever D3 of voluit?

En hoe hard is voluit? Is dat je maximale snelheid? Want dat houd ik geen 5 km vol...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wisselen van schema?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Monique,

Als je altijd op D2 loopt, zul je merken dat je conditie beter wordt, maar dat je blijft hangen in je snelheid, of misschien wel langzamer wordt. Je moet je lijf dus af en toe prikkelen en er zijn dus verschillende manieren om dit te doen. Welke van de optie je gebruikt is dus niet zo van belang.

Kijk dus even zelf wat je het beste bevalt. Als je een hekel hebt aan D3 of voluit lopen is een interval een goed alternatief. Loop dan 2/3 snel 1/3 langzaam, dus bijvoorbeeld 500m snel 250m rustig en herhaal dit dan een aantal malen tot je de afstand uit je schema hebt gedaan. Wel even goed warmlopen voor je snel gaat. De snelle stukken doe je dan zo snel als je 500 meter kunt volhouden.

Voluit is zo snel mogelijk, en is dus afhankelijk van de afstand. 1km voluit zal dus in een hoger tempo gaan dan een 10km ;)

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie