is omslagpunt nog bruikbaar

Plaats reactie
Mojo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2019, 13:58

is omslagpunt nog bruikbaar

Bericht door Mojo »

Ik ben gestart met het beginnersschema. Bij het invoeren van het schema moet je daarbij je omslagpunt invoeren. Ik heb ruim 5 jaar bij Peter Buijtene een energy control inspanningstest laten doen. Toen had ik een hele goede conditie. Omslagpunt bij fietstest was toen 164 (dat zou voor hardlopen 174 betekenen). Ik heb nu een hele slechte conditie en heb ook al tijd niet meer aan hardlooptraining gedaan. Mijn vraag is of ik voor het schema kan uitgaan van hetzelfde omslagpunt van 5 jaar geleden? Of is het nodig om een nieuwe inspanningstest te doen? Groet, Monique
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: is omslagpunt nog bruikbaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Monique,

Je omslagpunt verandert normaal gesproken niet door harder of zachter te trainen, je omslagpunt daalt wel heel langzaam naarmate je ouder wordt: ongeveer 1 slag in de 1 à 2 jaar.

Als ik jou was zou ik eerst gaan werken aan je conditie, je omslagpunt is daarbij minder van belang. Je zult zien dat het niet veel uitmaakt wat je doet, je conditie gaat met sprongen vooruit in het begin. Op het moment dat je het gevoel hebt dat je conditie stabiliseert is het vroeg genoeg om zelf of bij een trainer opnieuw een test te doen.

De eerste trainingen in het beginnersschema moeten matig intensief aanvoelen: dus niet heel makkelijk maar wel op een niveau dat je tegen het einde van de training nog het gevoel hebt dat je dit nog wel een paar km zou kunnen volhouden. Later in het schema zul je trainingen zien die sneller moeten (hoger in hartslag), die mogen aanvoelen als "voluit".

Blijde groet,
Rob
Mojo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2019, 13:58

Re: is omslagpunt nog bruikbaar

Bericht door Mojo »

Rob, dank nog voor je reactie. Nog een andere vraag. Ik wandel regelmatig en ik heb 1x per week langlauftraining (gericht op techniektraining - niet op duurtraining) en ik doe circa 1x p/w wat krachtoefeningen. Als ik het beginnersschema strikt volg dan zou ik van 1-2x sporten in de week naar 4-5x sporten in de week gaan en dat is voor nu te veel. Ivm schildklieraandoening krijg ik namelijk snel langs van spierklachten en heb ik een slecht herstelvermogen. Welke training van het beginnersschema zou ik het beste kunnen uitruilen (zodat ik dan max 2x p/w hardlooptraining heb). Die met de minst aantal minuten? Groet Monique
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: is omslagpunt nog bruikbaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Monique,
Mojo schreef: 15 jan 2023, 10:18 Die met de minst aantal minuten?
Ja, dat is goed.

Ik adviseer mensen die meerdere sporten doen ook altijd om, als ze geen trainingen willen schrappen, meerdere sporten op een dag te doen zodat rustdagen ook echte rustdagen zijn. Heb je daar wel eens aan gedacht?

Blijde groet,
Rob
Mojo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2019, 13:58

Re: is omslagpunt nog bruikbaar

Bericht door Mojo »

Ha Rob,
Omdat ik een slecht herstelvermogen heb, moet ik rustig aan m'n fysieke grenzen verleggen. Fulltime werken lukt momenteel ook niet. Dus meerdere sporten op 1 dag is voor nu nog teveel van het goede. Maar wie weet gaat dat lukken als ik weer wat fitter ben.
Groet Monique
Plaats reactie