Beginner 60 jaar

Plaats reactie
Catwoman
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2021, 11:24

Beginner 60 jaar

Bericht door Catwoman »

Hallo,

Zoals boven vermeld ben ik al 60 jaar. Heb al een paar keer geprobeerd om hard te lopen maar ik ben heel erg blessuregevoelig. Ik heb tot eind 2019 hardgelopen maar in december 2019 heb ik Corona opgelopen. Met koorts en heel veel hoesten en omdat ik ook astmapatiënt ben heel weinig lucht. Dit is helaas zo gebleven ik kan misschien 2 minuten hooguit hardlopen en dan moet ik echt bijkomen, betekent minimaal 10 minuten wandelen. Dus nu wandel ik heel veel. Afgelopen donderdag heb ik 8 km gewandeld en vrijdag meer dan 9 km gewandeld. Ook daar las ik af en toe pauzes in en dan ga ik foto's maken.

Ook heb ik artrose in mijn linker knie en ook da is het oppassen geblazen dat ik niks forceer.

Om mijn wandelingen op te nemen heb ik de Polar M430 horloge met hartslagband.
Nu is mijn vraag kan ik met dit allemaal ooit nog hardlopen aan een stuk of is het verstandig dat ik alleen maar wandel.
Catwoman
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2021, 11:24

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door Catwoman »

Hoi,

Effe een update. Vanmiddag geprobeerd om 12 minuten hard te lopen, nou het was een disaster na 60 sec. was ik gevloerd :ugeek: Piepende ademhaling ondanks dat ik thuis nog effe een pufje salbutamol heb genomen. Dat gaat hem niet worden vrees ik.

Also het anders gedan timer op 10 minuten wandelen en 30 sec. hardlopen gezet en nu ging het dit heb ik 6 keer herhaald. Dit schema doe ik nu 2 weken dann het wandelen naar 8 minuten en 30 sec. hardlopen enz.

Denk dat het voor mijn oude botten en kortademigheid zo het beste is.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,
Catwoman schreef: 22 nov 2021, 14:48 Also het anders gedan timer op 10 minuten wandelen en 30 sec. hardlopen gezet en nu ging het dit heb ik 6 keer herhaald. Dit schema doe ik nu 2 weken dann het wandelen naar 8 minuten en 30 sec. hardlopen enz.
Prima plan, rustig opbouwen en realistische doelen stellen is altijd een goed idee. En laat je niet tegenhouden als het eens een weekje niet lukt. Succes en laat je weten hoe het gaat?

Mocht je toch met tegenslagen te kampen krijgen: ga gerust overleggen met een fysio, die kan je zeker een alternatief programma bieden om je conditie te verbeteren.

Blijde groet,
Rob
IngriddeGS
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2022, 12:28

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door IngriddeGS »

Hoi, ook ik heb mij al meerdere keren een dikke blessure gelopen en heb absoluut geen conditie met hardlopen.
Andere vormen van sport houd ik langer vol, raar maar waar.
Hoe kan je het beste uitbouwen van iedere 8 minuten 30 seconden tempo maken naar 12 minuten kunnen lopen zodat ik het beginnersschema kan starten?
Hebben jullie daar ook een plan voor @RunningRob-Sportrusten
Het moet echt heel rustig aan zodat spieren, pezen en gewrichten echt goed kunnen wennen.
Alvast bedankt
Groetjes,
Ingrid
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ingrid,

Ik wil je graag helpen (en Catwoman ook uiteraard). Maar even een vraagje vooraf:
Als je gaat wandelen, hoeveel km of hoeveel minuten kun je dit volhouden? En dan bedoel ik zodanig dat je de dag erna ook nog dezelfde energie hebt als normaal, dus als je niet zou hebben gewandeld.

Blijde groet,
Rob
IngriddeGS
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2022, 12:28

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door IngriddeGS »

Hoi @RunningRob-Sportrusten
Ik kan wel een kilometer of 3 a 4 wandelen zonder problemen de volgende dag.
Groetjes Ingrid
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ingrid,

Normaal gesproken zeggen we dat je wel 12 minuten zou moeten kunnen hardlopen. En bij hardlopen bedoelen we dan dat je een zweefmoment hebt in je passen. Dus dat kan op een heel rustig tempo.

Als je bang bent dat dit teveel is, dus dat je geblesseerd raakt, kun je beginnen met 2 minuten rennen, 2minuten wandelen. En dan 3 keer per week (dus steeds 1 of 2 rustdagen ertussen).
En dit dan 4 keer herhalen. Als dit goed gaat (bijvoorbeeld na een week) doe je 4x 3minuten rennen, 2 minuten wandelen.
De week erna 3x4 minuten rennen, 2 minuten wandelen, 3x per week
En de week daarna 2x6 minuten rennen, 2 minuten wandelen, 3x per week.
Als je merkt dat je last krijgt van je knieën, pezen of gewrichten kun je de training inkorten.
Gaat het allemaal goed begin je met de 12 minuten hard te lopen aan één stuk.

Als het conditioneel een probleem is zou je een training ook kunnen vervangen door een fietstraining of zwemtraining.

Succes!

Blijde groet,
Rob
IngriddeGS
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2022, 12:28

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door IngriddeGS »

Hoi Rob,
Dank je wel.
Ik ga het dan op deze manier proberen.
Ben heel benieuwd.
Heb er zin in en vind het ook eng.
Mar zal de reactie van mijn lichaam goed in de gaten houden.
:D
Groetjes,
Ingrid
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Succes!

Laat je weten hoe het gegaan is?

Blijde groet,
Rob
IngriddeGS
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2022, 12:28

Re: Beginner 60 jaar

Bericht door IngriddeGS »

Ja, ga ik doen.
Groetjes,
Ingrid
Plaats reactie