Geen verbetering

Plaats reactie
Lore
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2018, 21:13

Geen verbetering

Bericht door Lore »

Zo makkelijk als het lopen vroeger ging, zo moeizaam gaat het nu.
Al van jongs af aan heb ik gelopen, en van nature had ik een zeer goede conditie en was ik erg snel. Op een gegeven moment ben ik echter geheel gestopt met sporten.
Op mijn 32e, nu 5 jaar geleden, ben ik rustig aan weer begonnen met lopen, maar wat ik ook probeer, het blijft zwoegen en strompelen.
In die 5 jaar tijd heb ik beginnersschema's gedaan, interval, alleen duurloopjes, combinaties van duurloop en interval, alleen maar lang en rustig, wat minder lang en nog rustiger, ik heb een hartslagmeter gekocht en zorg dat ik in de juiste zones blijf, maar alles zonder resultaat. Ik train overigens 3x per week, en zorg dus altijd voor minimaal 1 rustdag.
Ik kan prima een langere tijd lopen zolang ik dat héél langzaam doe, bijvoorbeeld een uur lang in 7.5 km/u. Ik kan ook best korte stukjes snel lopen, en met (heel) veel moeite haal ik 2200m in een coopertest.
Maar zodra ik probeer die duurloop net iets sneller te lopen lijkt alles te verzuren en ben ik na een kwartier helemaal op.

Mijn rusthartslag zit tussen de 40 en de 50, en tijdens een fietstest haalde ik 182. Bij 8 a 9 km/u zit ik al op een hartslag van 160.

Nou probeer ik ook op mijn ademhaling te letten tijdens het lopen, maar daar lijkt het fout te gaan. Als ik er niet op let adem ik langer in dan uit. Nou probeer ik er dan ook al een paar weken wel op te letten, door langer uit te ademen dan in. Mijn lijf schreeuwt dan echter meteen dat ik te weinig zuurstof krijg, en ik ga dan automatisch naar adem happen en dieper inademen.
Als ik op de bank oefeningen doe ga ik meteen gapen en zuchten, en voelt het erg onaangenaam.

Moet ik na 5 jaar sukkelen maar gewoon accepteren dat er niet meer in zit dan dit, of zou bovenstaande gestrompel verklaard kunnen worden door disfunctioneel ademen? Is er toch nog hoop dat ik ooit weer gewoon lekker een stuk kan hardlopen?

Ps Nou vergat ik toe te voegen: ik heb een gezond gewicht, heb een gezonde leefstijl, en ben verder lichamelijk ook gezond :)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Geen verbetering

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Lore, als ik je verhaal zo lees, denk ik dat het leerzaam is om een rustmeting van je adempatroon en hartslagvariabiliteit te doen. Dan kun je wat ademhalingsoefeningen uitproberen en zien welke oefening aanslaat. Je weet dan ook meteen of je ademhalingspatroon de oorzaak is van snelle verzuring. Je kunt hier het formulier invullen en aangeven dat je niet geïnteresseerd bent in een inspanningstest, maar alleen een rustmeting wil doen: h[url]ttps://www.sportrusten.nl/inspanningstest/[/url]
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Geen verbetering

Bericht door Koen - Sportrusten »

Aanvulling. Had je deze blog al gelezen: https://www.sportrusten.nl/snelle-verzuring/
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Geen verbetering

Bericht door Marjolein30 »

Dysfunctioneel ademen kan ook komen door een vitaminetekort (ijzer, vit.b12, ...) en/of bloedarmoede. Dan hap je ook naar adem omdat je zuurstof niet goed getransporteerd kan worden naar je spieren (heb er ervaring mee helaas ;)).

Heb je daar al eens naar gekeken?

Groet Marjolein
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Geen verbetering

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dank voor je aanvulling Marjolein.
Lore
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2018, 21:13

Re: Geen verbetering

Bericht door Lore »

Bedankt voor de reacties!

Voor de rustmeting is op het moment even geen budget, maar ga ik zeker doen als die ruimte er wel is.
De blog over de snelle verzuring had ik nog niet gezien (ik dacht dat ik toch aardig wat blogs had weggewerkt hier!), wat een herkenbaarheid! Heel fijn, en het geeft me ook goede hoop.

Afgelopen week ben ik dan ook stug doorgegaan met de ademhalingsoefeningen, zowel in rust als tijdens het lopen. Als het niet lukte gewoon blijven proberen. De ene dag gaat het beter dan de andere, maar er lijkt echt verbetering in te zitten, en vooral: het lijkt enorm verschil te maken bij het lopen!

Afgelopen maandag was het me zowaar gelukt een hele training te lopen met een ademhaling van 2 in, 4 uit. Waar ik de afgelopen weken liep te sukkelen met 3 km in 25 minuten, liep ik nu zonder enig probleem 8km in nog geen uur. Niet alleen bleef de verzuring uit, mijn tempo werd per km steeds iets hoger en in plaats van uitgeput voelde ik me steeds energieker. Ik begon met bijna 8min/km, en eindigde in 6.30min/km.

Op woensdag probeerde ik een intervaltraining, maar tijdens de snelle stukken lukte het me niet de ademhaling onder controle te houden en liep ik weer helemaal stuk. Geen probleem, dan weet ik dat dat nu dus nog wat te hoog gegrepen is.

Vandaag weer gaan lopen, dit keer geen interval maar een iets sneller duurloopje, onderweg het tempo wat opbouwend om te kijken hoe het ging met de ademhaling. Al snel merkte ik dat 2 in, 4 uit niet voldoende was bij dit tempo, en ging ik naar 2 in, 3 uit. Dit ging een tijd goed, maar op het eind werd het weer wat lastig.
Uiteindelijk liep ik mijn rondje van 3km vandaag in 19 minuten.

Natuurlijk geen toptijden, maar ik hoop enorm dat het zo doorzet :)

@Marjolein ik ben bekend met een b12-tekort, daar ben ik voor behandeld en krijg ik injecties voor. Daar zou het dus niet aan moeten liggen. Mijn ijzer en overige bloedwaardes waren goed :)
Plaats reactie