Training voor obstakelrun

Plaats reactie
Har
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:40

Training voor obstakelrun

Bericht door Har » 09 mei 2018, 15:52

Hoi,

Ik vraag me het volgende af:
Als ik voor een obstakel run train, hoe kan ik dan het beste mijn hardlooptraining daar op aanpassen? (In mijn specifieke geval ligt mijn gem hartslag bij een obstakel run (simulatie) bv lager dan bij hardlopen).
Ik denk dat in het algemeen hardlooptraining mij wel helpt maar mijn hartslag en tempo zijn dan beduidend anders en de training is dus ook minder sportspecifiek lijkt mij? Zou ik bv een ander “omslagpunt” moeten zoeken waar ik net onder ga trainen, of wat is de rol van het nemen van obstakels wat denk ik meer anaeroob is? Veel vragen, heel benieuwd of iemand mij wat meer kan vertellen.

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4460
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Training voor obstakelrun

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 13 mei 2018, 22:19

Hoi Har,

Wat is je doel? Door middel van hardlopen je conditie voor de obstakel run op peil brengen of specifiek voor de obstakel run trainen?

In het eerste geval kun je in je zones trainen. Dus als je 3 keer per week loopt een keer in D1 een keer in D2 en een keer in D3. En bij vier keer doe je 2 keer in D2. En af en toe hoog D3 om je weerstand te verhogen. Je gaat dan dus uit van je hardloopomslagpunt.

Een omslagpunt is sportspecifiek, voor het wielrennen ligt deze bijvoorbeeld ongeveer 10 slagen onder het hardloopomslagpunt. Je voelt best wel goed aan dat je op je omslagpunt zit. Deze zal tijdens het nemen van de obstakels dus ook anders liggen maar dat zal dan ook per onderdeel weer verschillen...

Ik heb zelf geen obstakel runs gedaan maar wel een keer een obstakel training gedaan, en ik weet dat je vrij snel in de verzuring gaat. Dus ik kan me voorstellen dat trainen rond je omslagpunt zinvol is, om te leren deze pijn te weerstaan. En dat kun je ook trainen in een interval training met korte intervallen, dus b.v. 100 meter voluit, 50 rustig of 200 meter snel, 100 meter rustig en dat dan een keer of 10 herhalen.

Maar mochten er ervaren obstakel runs deelnemers dit lezen ben ik ook benieuwd naar hun mening :)

Blijde groet,

Rob

Har
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2018, 15:40

Re: Training voor obstakelrun

Bericht door Har » 13 mei 2018, 23:24

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf een ervaren obstakel runner en ik wil graag het hardlopen (snelheid) verbeteren. Nu kan ik gewoon mijn hardloopomslagpunt aanhouden en trainen als een hardloper maar als ik echt sportspecifiek wil trainen zou mijn obstakelrun-omslagpunt vinden veel belangrijker(zinvoller?) kunnen zijn. (zo begrijp ik het nu sinds ik me er sinds kort in heb verdiept).
Stel dat er een standaard obstakel run bestaat van 5 km, of 10km, hoe kan ik dan mijn omslagpunt bepalen? Dan zou je met die kennis regelmatig net onder je omslagpunt kunnen trainen?

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4460
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Training voor obstakelrun

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 14 mei 2018, 21:56

Hoi,

Even de theorie:
Je omslagpunt is de hartslag waarbij je begint met verzuren. Deze hartslag is onder andere afhankelijk van het aantal spieren dat gebruikt wordt en de mate waarin deze spieren gebruikt worden.

Daarom ligt het omslagpunt bij hardlopen hoger dan bij fietsen, immers bij het hardlopen worden meer spieren gebruikt en moeten het hart naar meer spieren bloed pompen om deze van energie te voorzien.

Dus als we dit vertalen naar een obstakel run, dan betekent dat dus dat het omslagpunt dus afhankelijk is van het obstakel. Immers bij het ene obstakel gebruik je dus alleen je armen en bij een ander armen, benen en misschien ook wel je buik en borstspieren.

Er is dus niet 1 omslagpunt bij een obstakelrun ;)

De enige oefening die vrij duidelijk is, is het hardlopen tussen de obstakels, en dat omslagpunt is gewoon je hardloopomslagpunt, en die zal bij een obstakelrun niet anders zijn dan tijdens een gewone hardlooptraining of wedstrijd :)

Blijde groet,

Rob

Plaats reactie