tabel VO2max in boek en tijd op 10km

Plaats reactie
ronZwolle
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2015, 13:51

tabel VO2max in boek en tijd op 10km

Bericht door ronZwolle »

In het boek over sportrusten staat een tabel met VO2max afgezet tegen looptijden voor 10 km, 1/2Marathon en hele marathon.

Het gekke is dat ik in het ziekenhuis een uitgebreide medische test heb gedaan waarin o.a. mijn VO2 max is bepaald.

Deze was 29,1. Mijn gewicht is 105 kg, al gelooft bijna niemand dat. Ik ben namelijk altijd sportief bezig geweest (volleybal, tennis, kaatsen). Ik ben wel gezet, maar niet zoals je zou verwachten bij iemand van 105 kg.

Leeftijd overigens 51 jaar.

In de tabel staat de VO2 max onder 35 niet eens vermeld. Als je de bijbehorende tijd zou extrapoleren dan zou ik de 10 km in zo'n 1h:25min moeten gaan.

In december kwam ik ongetraind (qua hardlopen, zonder pauzeren) tot 1h:04min.

Daarna weinig getraind in april 1h:02min over 10km.

Overigens vroeg de sportarts zich af of hardlopen wel geschikt zou zijn voor mij met dit gewicht. Eerst afvallen volgens hem (wandelen, fietsen). Maar dat is zoooo saai vind ik. Ik hou van uitdagingen,. zoals tijden verbeteren.
Dus ik wil toch verder met hardlopen.

Zo'n ruim 13 jaar geleden haalde ik over 15 km nog wel een gemiddelde snelheid van 12,5 km/uur. Mijn gewicht was toen zo'n 95 kg.

Mijn vraag is hoe ik de tabel moet interpreteren, gegeven de tijd die ik over 10 km loop en mijn huidige VO2max. Wat voor winst mag ik verwachten wanneer ik bijvoorbeeld 10 kg afval?

Tijdens een 10 km-loop is mijn maximale hartslag rond 178, terwijl uit de test in het ziekenhuis kwam dat mijn max HF 157 is. Wat is dan nog gezond? Niet boven de 157 komen? Als ik lager ga zitten ga ik veeeel langer doen over 10km.....
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: tabel VO2max in boek en tijd op 10km

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag ronZwolle,

Voor de komende tijd is het goed om de VOmax/kg van 29,1 te vergeten. Dat klopt niet. Ook onze tabellen moet je voorlopig niet serieus nemen.

Bij de test in het ziekenhuis ben je blijkbaar niet voluit gegaan. Daar haalde je een maximale hartslag haalde van 157, en je hebt zelf 178 gehaald bij een 10K-loop. Ik denk dat je in het ziekenhuis op de fiets bent gemeten, klopt dat? Dan is je hartslag wel lager dan tijdens hardlopen, maar dat kan geen 20 slagen schelen.

10 kilo afvallen scheelt ontzettend veel. En als je nu al 1u04 loopt op de 10 kilometer, dan verbeter je snel. Heb je geen last van knieen of pezen, dan kun je prima 3 x per week hardlopen met een hartslag tussen 155-165 (met die 178 op de 10 in het achterhoofd)

Met een veldtest kun je ook je omslagpunt vast stellen om het zeker te weten: http://www.sportrusten.nl/kennisbank/ho ... mslagpunt/

Groet, Koen
Plaats reactie