Voeding tijdens training

Plaats reactie
HansZ
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2016, 19:14

Voeding tijdens training

Bericht door HansZ »

Hallo,

Ik ben begonnen met het 100 dagen schema voor de marathon. Ik neem extra eiwitten en probeer koolhydraten/suikers te verminderen. Vet% ondergemiddeld en BMI 22-23. Gebruik weinig alcohol. Ben een stevige koffiedrinker.

Train stevig (10 km. 42-43 minuten) en heb van nature een lage hartslag (42). Nu las ik artikel over (te) zwaar trainen en eiwitten verbranden. Dit is bij mij het geval (ammoniak). Kan iemand mij hier voedingsadvies over geven.

Alvast bedankt, Hans

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voeding tijdens training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Hans,

BIj een 100 dagen schema is het niet nodig extra voeding te gebruiken. Hooguit een paar keer een gel tijdens het trainen om te kijken hoe dit bevalt en om te wennen aan het innemen hiervan tijdens de marathon zelf.

Het belangrijkste is dat je gewoon gevarieerd eet, dus ook fruit, groente en weinig/geen toegevoegde suiker. Dit laatste doe je al zeg je dus dat is goed. Dit laatste zorgt ervoor dat je je lichaam went aan vetverbranding:
https://www.sportrusten.nl/waarom-word- ... an-suiker/

Toevallig vandaag met mijn zus over (sport)voeding gehad, zij is gediplomeerd voedingsdeskundige en adviseert de stelregel te hanteren: "eet zo weinig mogelijk wat bedacht is op een marketing afdeling" En dat lijkt mij een zinnig advies. Zij zei ook dat alleen als je echt veel sport je gericht je voeding hierop aan moet passen.

Hier een stukje over hoe je bepaalt dat je goed herstelt, naar aanleiding van je ammoniak-reuk:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... -training/

Hoe bepaal je je snelheid? We adviseren altijd om 2 maal in de week op marathonhartslag te lopen? Doe je dit ook?

Succes!
Met blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 20 jun 2016, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

HansZ
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2016, 19:14

Re: Voeding tijdens training

Bericht door HansZ »

Hi Rob,

Dankjewel voor je reactie. Ik vermoed dat ik de laatste tijd teveel op eiwitinname heb gelet. Variatie hou ik zeker aan.

Ik train 4 keer per week volgens schema. Doe met plezier de ademhalingsoefeningen. Heb regelmatig moeite om de marathonhartslag te halen! Vandaag 19-06, 10 km. in 49 minuten. Gemiddelde hartslag 130 (rust 40). Zou 138 moeten zijn, maar de beperking lijkt eerder in de (been)spieren te zitten dan hart/longen, wil mezelf niet blesseren. Overigens wel lekker gelopen.
Mijn omslagpunt is 155. Vastgesteld na tests bij Sanasport en gecorrigeerd voor hardlopen.

Groet, Hans

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voeding tijdens training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hi Hans,

Helemaal goed! Dat van het met moeite hebben om de hartslag is heel herkenbaar. Ik heb af en toe ook moeite om mijn marathonhartslag te halen en 2 dagen later gaat de intensieve training dan weer zonder problemen... Niets iets om je druk over te maken dus. Vorm van de dag zullen we maar zeggen :)

Met blijde groet,

Rob

HansZ
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mei 2016, 19:14

Re: Voeding tijdens training

Bericht door HansZ »

Bedankt ga me morgen weer inzetten op de intensieve training. 6 km. op hartslag 143 lukt meestal wel. 25 minuten houden de benen het wel vol. :-)

Plaats reactie