Sportdrank tijdens duurloop voor het ontbijt

Plaats reactie
geertpeeters
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2015, 15:43

Sportdrank tijdens duurloop voor het ontbijt

Bericht door geertpeeters »

Hallo

Ik ben gestart met het ochtendritueel, op om 5.30.
3 of 4 dagen per week (dus om de 2 dagen) loop ik 13km ergens tussen 6 en 8, na ademhalingsoefeningen, een banaan en een koffie. Graag wilde ik dit binnenkort verhogen naar 16km. Ik loop niet zo snel, altijd D2 met af en toe een uitschieter naar D3. Voor tijdens het lopen neem ik 1l water en 1/2l sportdrank mee. Water begin ik bijna onmiddellijk aan in kleine slokjes, het is nog ochtend en gaat me beter af dan ineens 2 glazen voor het vertrek. Sportdrank (Endurance Iso) is voor als ik bijna een uurtje weg ben. Zonder iets te eten of te drinken, gaat het na dat uurtje (nog verder) bergaf met m'n snelheid.

Hoe zit het in deze met mijn verbranding? Ben ik nog steeds vetten aan het verbranden, of gebruik ik meer glucose?

Doel is nog altijd wel voornamelijk afvallen, er zit meer dan genoeg aan dat er af mag. :lol:

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Mvg
Geert
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Sportdrank tijdens duurloop voor het ontbijt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Geert,

In het begin verbrand je (relatief) meer glucose, dat wordt naarmate je verder komt steeds meer vetverbranding. Dat is ook de reden dat je snelheid lager wordt (bij een gelijkblijvende hartslag), of je hartslag hoger (bij een gelijk blijvende snelheid).

Ik zou geen sportdrank meenemen als je af wilt vallen. Mocht je echt een flauwte ervaren na een uur of zo, kun je een banaan of ander fruit nemen. Maar in principe moet het ook zonder kunnen. Het is een kwestie van gewenning. Je zult zien dat het steeds beter gaat.

Wat ook wel wilt helpen is bewust van snelheidsvariatie aanbrengen. Dus ga na b.v. 10 km eens 500 meter versnellen. Dan schrikt je lijf even weer wakker en gaat het daarna weer beter.

Maar super dat je zo'n mooi ochtendritueel doet!

Blijde groet,
Rob
geertpeeters
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2015, 15:43

Re: Sportdrank tijdens duurloop voor het ontbijt

Bericht door geertpeeters »

Bedankt, ondertussen 16km lopen na banaan en koffie in D2-D3. Alleen 1 liter water voor onderweg. Gaat prima en telkens een beetje sneller. Wel achteraf yoghurt met granola en toch nog wat sportdrank. Recuperatie is dan toch heel wat beter.
Plaats reactie