Hardlopen voor ontbijt

Plaats reactie
IsabelleVD
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2018, 16:47

Hardlopen voor ontbijt

Bericht door IsabelleVD »

Hallo,

Ik loop vier keer per week hard (met twee interval trainingen, een hersteltraining en een lange duurloop). De interval trainingen duren een uurtje, de lange duurlopen ongeveer 1,5u of wat langer. Ik loop normaal de hersteltraining nuchter. Voor de andere trainingen eet ik enkel een banaan en een gel. de banaan eet ik meteen na het opstaan en daarna doe ik de wim hof ademhalingsoefeningen (duurt ongeveer half uurtje). Dan neem ik nog een gel en vertrek. Dat gaat eigenlijk heel erg goed. Voor de lange duurlopen neem ik dan nog een gel of sportdrank onderweg.

Ik eet verder Paleo (geen gluten of lactose) en relatief weinig KH. Ik eet eigenlijk al volgens de principes van het 5kg kwijt programma. Maar vraag me af of ik er goed aandoe om de banaan en gel te eten voor mijn trainingen. Nuchter lopen voor lange duurlopen en interval trainingen lijkt me niet verstandig, want ik wil graag mijn spiermassa beschermen en je loopt dan uiteindelijk in dit soort trainingen niet uitsluitend op een vetverbranding maar eerder op suikers, nee?

Ik benieuwd naar jullie ideetjes? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Hardlopen voor ontbijt

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedemiddag beste Isabelle,

Bedankt voor je bericht.

Het is zeker niet nodig om niets te eten voor een lange duurloop maar een gelletje is zeker niet nodig en stimuleert je suikers als brandstof enorm.
Als je je lijf wil laten wennen als vetten als voorkeursbrandstof is het goed om de gelletjes en sportdrank achterwege te laten. Wanneer je gewoon ontbijt met een broodje of een avocado, met wat fruit en een gekookt eitje, kun jij prima 2 uur lopen.

Je komt niet zomaar bij de eiwitten van je spieren terecht als verbrandingsmiddel.

je hebt er uiteindelijk meer aan om je vetten te gaan inzetten als brandstof zodat je je eiwitten in tact laat.

Groetjes Janneke
Plaats reactie