Poepen na ruim een half uur hardlopen

Plaats reactie
Eugene
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:41

Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Eugene »

Ik moet vaak poepen na ruim een half uur lopen. Of ik nu ‘s ochtends vroeg of eind van de ochtend of halverwege de middag ga, maakt niet uit. Alleen als ik begin van de avond ga lopen, zonder gegeten te hebben, is er niks aan de hand. Maar anders krijg ik vaak (niet altijd), darmkrampen en moet ik op een gegeven moment echt.

Nu denk ik zelf dat het misschien aan het soort eten ligt. Misschien teveel vezels? Ik eet altijd veganistisch en eet voor ontbijt altijd een kom muesli met soja yoghurt, rozijnen, noten en een banaan. Het zou ook aan het eten van de avond daar voor kunnen liggen, we eten vaak volkoren producten zoals pasta.

Heeft iemand suggesties?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

En voor die tijd lukt het niet?

Voor wedstrijden ga ik altijd (thuis) al naar de wc om dit probleem te voorkomen, ook al heb ik (nog) geen aandrang. En meestal lukt het dan wel de darmen alvast leeg te maken ;)

Blijde groet,
Rob
Eugene
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:41

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Eugene »

Hoi Rob,

Het lukt me bijna altijd wel om vlak na het ontbijt een grote boodschap te doen, maar dan nog heb ik dit probleem.
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Marjolein30 »

Hi Eugene,

Ik heb na een heleboel experimenteren ontdekt dat de timing van maaltijden de dag ervoor ook veel uitmaakt. Je kunt experimenteren met rode bieten om te zien hoe lang je eten van een bepaalde maaltijd van de vorige dag erover doet om in je darmen te komen. Met wat rekenen kun je dan beter timen wanneer je kunt gaan lopen.

Als ik voor een loop naar het toilet wil en ik ben niet zeker, dan neem ik nog wel eens een theelepel olijfolie, (bah! maar werkt wel binnen een half uur...) eventueel met wat heet water.

Maar alsnog gaat het bij mij regelmatig mis (ziekte van Crohn). Ik heb dat eigenlijk geaccepteerd en doe het er maar mee - ik loop mijn trainingen bijvoorbeeld in een bos zodat ik tussendoor even weg kan sneaken. Niet ideaal, maar ja. En als ik een ochtendmarathon heb, vervang ik het ontbijt en lunch van de dag ervoor door sap van vers fruit. Dit komt nooit in je darmen terecht dus kan de volgende ochtend ook geen last geven.

Ook heb ik gemerkt dat eiwitmaaltijden minder last geven dan koolhydraten en vezels. Die koolhydraat/vezelmaaltijden plan ik dan steeds ná mijn loopjes.

Misschien kun jij ook iets met één van deze oplossingen.

Ik hoop dat je eruit komt!

Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je uitgebreide reactie Marjolein!

Ik denk dat er meer zijn die er wat aan hebben!

Blijde groet,
Rob
Eugene
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:41

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Eugene »

Bedankt Marjolein, daar heb ik zeker wat aan. Ik ga in ieder geval eens uitproberen om de dag van te voren koolhydraten arm te eten. Komende zondag loop ik de Schoorl duinentrail, start om 10.00. Ben benieuwd
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Marjolein30 »

Hoe is het gegaan in Schoorl?

Ik kwam daarnet dit artikel tegen en moest weer even aan dit topic denken:
https://www.sport.be/running/nl/nieuws/ ... _ID=874681

Misschien ook te overwegen. Ik ga het in elk geval eens een tijdje proberen!

Groetjes Marjolein
Marliesw
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jan 2018, 12:51

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Marliesw »

Ik heb een tijd last gehad van dit probleem en ik ben er voor mezelf wel achter dat het bij mij puur psychisch was. Waarom, bij mijn duurloop van 14km, kwam ik altijd langs een locatie, waar het mogelijk was naar het toilet te gaan (namelijk de Pathe bioscoop), op 8 km. Dus dan moest ik ook altijd. Sinds ik mijn 14km route heb veranderd, heb ik geen last meer van het probleem. Ik heb PDS.

En stel het gaat fout...............wat is het ergste wat er kan gebeuren...... dat je naar huis moet lopen en nieuw ondergoed/tight moet aanschaffen, want........ je snapt me wel. Als dat gebeurt, hoef je het niet aan iemand te vertellen.
Marjolein30
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 nov 2017, 19:09

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Marjolein30 »

Mooi dat het bij jou zo makkelijk is opgelost Marlies!
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Poepen na ruim een half uur hardlopen

Bericht door Jessedew »

Marjolein30 schreef: 14 okt 2019, 15:34 Hi Eugene,

Ik heb na een heleboel experimenteren ontdekt dat de timing van maaltijden de dag ervoor ook veel uitmaakt. Je kunt experimenteren met rode bieten om te zien hoe lang je eten van een bepaalde maaltijd van de vorige dag erover doet om in je darmen te komen. Met wat rekenen kun je dan beter timen wanneer je kunt gaan lopen.

Als ik voor een loop naar het toilet wil en ik ben niet zeker, dan neem ik nog wel eens een theelepel olijfolie, (bah! maar werkt wel binnen een half uur...) eventueel met wat heet water.

Maar alsnog gaat het bij mij regelmatig mis (ziekte van Crohn). Ik heb dat eigenlijk geaccepteerd en doe het er maar mee - ik loop mijn trainingen bijvoorbeeld in een bos zodat ik tussendoor even weg kan sneaken. Niet ideaal, maar ja. En als ik een ochtendmarathon heb, vervang ik het ontbijt en lunch van de dag ervoor door sap van vers fruit. Dit komt nooit in je darmen terecht dus kan de volgende ochtend ook geen last geven.

Ook heb ik gemerkt dat eiwitmaaltijden minder last geven dan koolhydraten en vezels. Die koolhydraat/vezelmaaltijden plan ik dan steeds ná mijn loopjes.

Misschien kun jij ook iets met één van deze oplossingen.

Ik hoop dat je eruit komt!

Groetjes, Marjolein
Van rode bieten moet ik in iedergeval al als een malle naar de WC, maar het lijkt me bijzonder vervelend als je na 5 km de bosjes in moet.
PLassen moet ik ook vaak onderweg, maargoed voor een man is dat geen probleem
Plaats reactie