Wat moet ik eten?

Plaats reactie
Desiree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 aug 2015, 15:26

Wat moet ik eten?

Bericht door Desiree »

Hoi,

Ik ben in training voor een halve marathon en ik merk dat ik na ongeveer 12 km wat energie kan gebruiken. Ik volg het schema en af en toe loop ik een wat langere duurloop tot 16 km. Wat kan ik het beste eten tijdens een training? Er is zoveel info te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Groet Desiree
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Desiree,
Volgens mij is de afstand is te kort om nog tijdens het lopen effect te hebben van hetgeen je eet. Ik zou isotone sportdrank nemen als je nog wat profijt wilt hebben van de energie. Maar in principe heb je genoeg energie voorradig om deze afstand te lopen.
Als je echt de halve marathon loopt adviseert sportrusten een gel te nemen zo rond de 13km. Als het doel is dat te oefenen zou je een gel kunnen nemen tijdens je duurloop van 16km.
Succes,
Rob
Janwouters
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2015, 21:46

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door Janwouters »

Er zijn heel veel mogelijkheden en eigenlijk is het "gewoon" uitproberen. Kijken wat je lekker vindt en ook niet onbelangrijk: Waar je tegen kunt. Ik krijg bijvoorbeeld last van mijn maag als ik sinaasappel eet tijdens een stevige inspanning en dat wordt juist vaak uitgedeeld bij bevoorradingsposten. Normaal heb ik er ook geen last van, maar voor mij wel iets om rekening mee te houden (sterker nog, er gaan er welke morgen minimaal 2 in mijn ontbijt-smoothie).

Koop een proefpakketje gelletjes met verschillende smaken en probeer die tijdens je langere trainingen, kijk ook of je misschien met fruit of peperkoek (met of zonder boter/suiker?) geholpen bent. Ik ken iemand die de UTMB heeft gelopen en die gaat de volgende keer een bruine boterham met jonge kaas meenemen omdat hij juist iets vasts wil gebruiken. Dat is wel een iets andere inspanning, maar het geeft wel aan dat *de* oplossing niet voor iedereen hetzelfde is.
Fazantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 11:19

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door Fazantje »

Ga op 17 april mijn eerste halve marathon lopen. Begrijp dat gelletjes dan van belang zijn. Kan alleen niet terug vinden welke hoeveelheid verstandig is (20, 40 of 60 gram). Is dit mede afhankelijk van je gewicht (65kg)?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Fazantje,

Let erop dat je een gel neemt die bedoeld is om energie te leveren, en niet bijvoorbeeld voor herstel. Je kunt precies uitrekenen hoeveel je nodig zou moeten hebben maar dat is van zoveel factoren afhankelijk dat dit haast niet te doen is. Dus gewoon proberen en achteraf blijkt dan dat je het juist hebt gedaan (of niet...).

De energy gels die ik gebruik zijn 60ml, dus dat is ongeveer 60mg.

Sportrusten adviseert twee gels te nemen tijdens de halve marathon, maar ik moet zeggen dat voordat ik Sportrusten leerde kennen vele halve marathons heb gelopen zonder extra energie mee te nemen. Hooguit dat ik een stuk banaan of ander fruit nam die meestal worden uitgedeeld tijdens de loop. Voor de hele marathon neem ik wel gels mee en neem deze op 10, 20 en 30km, zie https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... evenement/

Oefen er wel mee voordat je aan de wedstrijd begint, het zou zonde zijn als je pas tijdens de wedstrijd erachter komt dat je misselijk wordt of maagklachten krijgt van je gel.

met blijde groet,

Rob
Fazantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 11:19

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door Fazantje »

Ha Rob,

Dank voor je reactie en advies. Kan ik mee uit de voeten.

Ik heb een proefpakketje besteld en ga er tijdens de trainingslopen van 10km eens mee experimenteren.

Ben benieuwd of het bevalt en helpt bij de halve van de Haar.

Groet,

Willem Jan aka Fazantje
Fazantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 11:19

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door Fazantje »

Rob,

Toch nog vraagje over de sportgel.

Kan je er een paar noemen die vallen onder de categorie "energie" en een paar die vallen onder de categorie " herstel".

Het proefpakket bevat de
- AA drink - Energy gel
- Born energy super gel
- Amack energy gel fast carbohydrates

Dank & groet,

Willem Jan aka Fazantje
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Als er bij staat "Recovery" dan gaat het om een hersteldrank, staat erbij "Energy" dan geeft deze dus energie. Hydratie is om je vocht op peil te houden, hier kan ook wat (maar minder) energie in zitten.
Voorbeeld:
http://www.scienceinsport.com/nl/winkel ... -producten

In de linkerkolom zie je staan "Product Category" en daaronder "Energie" "Hydratatie"enz.
Energie geeft je energie, en dat is waar we het hier over hebben.

Aan de naamgeving te zien van de producten uit je pakket lijkt het hier allemaal te gaan over energie gevende gels.

Met blijde groet,

Rob
Fazantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2017, 11:19

Re: Wat moet ik eten?

Bericht door Fazantje »

Dank Rob,

Klinkt simpel, maar je moet even weten waar je op moet letten bij de product beschrijving.

Groet,

Willem Jan
Plaats reactie