Koffie voor training of wedstrijd

Plaats reactie
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Koffie voor training of wedstrijd

Bericht door jleeuwer »

Ik zat even te denken over het volgende. Je lees vaak dat koffie voor het hardlopen "prestatieverhogend" werkt. Maar tegelijk lees je ook dat koffie je hartslag verhoogt. Dus wat wordt er dan precies bedoeld met prestatieverhogend?

Stel je gaat een marathontraining lopen op je marathonhartslag. Dan is mijn wens eigenlijk dat mijn hartslag zo laag mogelijk blijft bij een bepaald tempo (of: dat ik zo hard mogelijk kan lopen terwijl mijn hartslag binnen mijn marathongebied blijft). Als het zo is dat koffie je hartslag verhoogt, dan zou ik verwachten dat de data van je trainingsloop er wat "slechter" uitziet na afloop als je koffie hebt gedronken.

Zit hier wat in? Zo ja: Dan zou ik er voor kiezen om alleen koffie te drinken voor intensieve trainingen of wedstrijden waarvoor je een beetje opgepept moet worden om echt alles uit de kast te halen. Bijvoorbeeld 10km voluit, of een intensieve intervaltraining

Juut
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2017, 19:10

Re: Koffie voor training of wedstrijd

Bericht door Juut »

Klinkt als een mooi experiment :)

Ik drink zelf gewoon koffie en hou eigenlijk nooit rekening met wanneer ik dan ga rennen.
Soms kort erna, soms pas heel veel later.

Voor mijn marathon heb ik gewoon bij mijn ontbijt koffie gedronken, zo n drie uur voor de start.
Ik denk niet dat t impact heeft op de hartslag bij de start. Ik had meer “last” van het enthousiaste publiek....
ik moest echt mijn tempo begrenzen in t begin.

Verder heeft t weer natuurlijk ook invloed op je hartslag.

Mijn gevoel zegt dat de bovenstaande twee effecten groter zijn dan t “koffie-effect”....
Maar: zet een experiment op, zou ik zeggen en hou ons op de hoogte!

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Koffie voor training of wedstrijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Cafeïne kan bij grote hoeveelheden, en als je er gevoelig voor bent, voor hartkloppingen zorgen.

Dat is wat anders dan dat je hartslag er van omhoog gaat. Dus het kan best zijn dat je beter loopt bij dezelfde hartslag, maar ik moet zeggen dat ik dat zelf nooit echt ervaren heb.

Alles over koffie en cafeïne wordt hier helder uitgelegd:
https://www.sportzorg.nl/sportvoeding/v ... pplementen

Blijde groet,

Rob

Plaats reactie