Wat te eten als je te hard getraind hebt.

Plaats reactie
Fredje
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2015, 07:15

Wat te eten als je te hard getraind hebt.

Bericht door Fredje »

36 uur na een training wil ik alles opvreten wat los en vast zit. :?
Hoe kan dit nu? Bijna een jaar heb ik hier geen last meer van gehad.
Ik train hetzelfde, ik loop niet harder, wel iets minder vaak, 2x per week ipv 3x.
Ik ben een aantal weken wat aan het kwakkelen. Een keertje buikgriep,
af en aan wat verkouden en wat snotneuzen. Kan dit de oorzaak zijn?

Wat kan ik hieraan doen? Extra voedingsstoffen eten na een training? Moet ik toegeven aan die vreetbuien?
Hoe kom ik hier van af?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat te eten als je te hard getraind hebt.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Fredje,

Waarom denk je dat dit te maken heeft met je trainingen?
Je zegt dat er een jaar geleden geen last van had, en nu wel, en iets in je heeft de relatie met de trianingen gelegd...

"Moeten" eten op bepaalde tijdstippen heeft vaak te maken met gewoonten. Zoals een stuk chocolade tijdens het 8 uur journaal met een bak koffie. Het is zaak die gewoonte te doorbreken. Kijk dus twee weken geen journaal of op een ander tijdstip. Of neem een kop thee in plaats van koffie.

Na een week of twee is je nieuwe gewoonte de standaard geworden, en de zin in een stuk chocola verdwenen om 8 uur 's avonds. :)

met blijde groet,

Rob
Fredje
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2015, 07:15

Re: Wat te eten als je te hard getraind hebt.

Bericht door Fredje »

Hoi,

Ik baseer dat op een boek van Koen.

Controleer jezelf
Een algemene tip om te controleren of een training goed is geweest, is een controle na 36 uur. Na die tijd kan je lichaam optimaal hersteld zijn van een matig intensieve training. Als je na anderhalve dag een energieboost hebt, dan zit je goed. Dus als je op maandagavond goed hebt hardgelopen, ben je woensdag rond lunchtijd extra energiek. Is de training van maandagavond echter te lang of te zwaar geweest, dan heb je na 36 uur een energiedip: je voelt je futloos of hebt een extreme behoefte aan suiker. Door dit met regelmaat te checken, krijg je snel genoeg een opbouwend ritme.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat te eten als je te hard getraind hebt.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Oke duidelijk,

Check je je rustpols? Door iedere dag je rusthartslag te meten kun je zien of je goed hersteld en dit waarschuwt je ook als je onverhoopt een griepje onder de leden hebt.

Als je rustpols 5 slagen of meer hoger is dan normaal kun je beter een training overslaan.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie