koolhydraten stapelen en pannenkoeken?

Plaats reactie
Annetta
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 nov 2016, 12:38

koolhydraten stapelen en pannenkoeken?

Bericht door Annetta »

Hoi,

Ik loop nog niet zo lang en verbaas mij daarom zo nu en dan over een aantal zaken rondom het hardlopen en voeding-voorbereiding voor een wedstrijd. :)
Zo kwam ik het begrip 'koolhydraten stapelen' tegen op facebook. Iemand zei dat ze de week voor een wedstrijd niet meer trainde maar wel heel veel koolhydraten at. Daar werd ze tot wel 20% sneller van op de wedstrijddag zelf. Fysiologisch begrijp ik dat niet helemaal: althans, niet gedurende een week voor de wedstrijd.
En ik verneem dat mensen op de wedstrijddag zelf ontbijten met pannenkoeken. Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van pannenkoeken ten opzichte van een paar boterhammetjes?

groet,
Annet
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: koolhydraten stapelen en pannenkoeken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Annet,

Uitgebreide uitleg vind je hier:
https://www.sportzorg.nl/nieuws/van-spr ... -duurloper

Maar eerlijk gezegd trek ik me er niet zoveel van aan. Ik let erop dat ik de laatste dagen voor een (lange) wedstrijd goed drink, zodat ik in ieder geval niet met een vochtgebrek begin, en ik let op de dag zelf dat ik goed ontbijt. That's it.

Dat je sneller bent op de wedstrijddag heeft denk meer te maken met de week rust dan met het eten, maar daar zal diegene waarvan je dit hebt wel anders over denken :D

Met blijde groet,

Rob
Annetta
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 nov 2016, 12:38

Re: koolhydraten stapelen en pannenkoeken?

Bericht door Annetta »

haha: dus eigenlijk gelijk aan 'dezelfde sokken' aantrekken, omdat je dan altijd een goede tijd loopt :D
prummeltje52730400
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jun 2016, 21:45

Re: koolhydraten stapelen en pannenkoeken?

Bericht door prummeltje52730400 »

Pannenkoeken zijn best vet. Dus als je zoiets wilt gaan doen, zou ik het eerst uitproberen om te kijken of je het verdraagt. Anders loop je met zo'n vette steen in je maag....
Eline
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Koolhydraten stapelen

Bericht door Torrerob »

Ik zal mijn ervaring delen over koolhydraten stapelen. Wellicht heeft iemand er wat aan.
Ja er is veel te vinden over Koolhydraten stapelen. Meestal voedingsadviezen over anders eten in de laatste dagen. Maar je kan dus ook Carboloaders kopen.

Ik heb als voorbereiding op de marathon natuurlijk ook niets aan het toeval overgelaten.
Belangrijkste is de week ervoor veel rust, goed slapen en geen stress.
Maar het is toch wel handig om ook met voeding goed bezig te zijn. Voor 90% gewoon normaal doen, omdat je lichaam dat nu eenmaal gewend is. De avond voor de marathon heb ik natuurlijk pasta gegeten, alleen al voor de kick.

Maar ff serieus. Aangezien je ook goed moet drinken de dagen ervoor, heb ik op vrijdag en zaterdag 3 bidons 750 mm extra gedronken met isostar dostlesser en Carboloader. Dat spul is poedervorm koolhydraten, langzaam en snel. Op deze manier is het makkelijk om voldoende vocht en koolhydraten binnen te krijgen. Ik vond het echt prima werken en makkelijk ook. Je hoeft zo niet overdreven te eten, wat niet echt lekker aanvoelt.

Verder gewoon geen vettige tussendoortjes, maar dadels (aanrader!!) en een banaantje. Op de dag zelf in de ochtend 2-3 uur van te voren eten wat je gewend bent en nog een bidon zoals boven. Daarna heb ik voorzichtiger gedronken om niet halverwege het parcours te moeten plassen. (wat ik in Amsterdam wel moest: a-relax)

Tijdens de marathon heb ik op vanaf de 10 km elke 5 km een half gelletje genomen (hydro, dus met water)
Elk drinkpunt water gedronken, geen AA, en water over mijn pet om af te koelen. Ik had nog 2 kleine flesjes bij me, 1 water en 1 sportdrank. Daaruit dronk ik af en toe een slokje tussen de waterpunten.

Ik heb nu 2 marathons gelopen op bovenstaande manier, ongeveer dan, en nog geen man met de hamer tegengekomen. Twee keer vlak gelopen. In Amsterdam 4.06 en in Rotterdam afgelopen zondag 3.50.

Ik heb de info van Chi-Running, Sportrusten en wat ik kon vinden op internet gecombineerd. Natuurlijk je gelletjes en carboloaders eerst testen in een andere run om te weten of het je bevalt. Niets is erger dan misselijk aan de start van de marathon staan. Uiteindelijk moet je een manier van voorbereiden vinden die goed bij je past! Maar doe vooral je voordeel van de ervaringen van anderen.

Veel succes iedereen.

groeten Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: koolhydraten stapelen en pannenkoeken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,

Dank voor de tips! :)

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie