Slechter ademhalen door overtraining

Plaats reactie
Majet
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2015, 14:09

Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Majet »

Vijf jaar geleden ben ik waarschijnlijk overtrained geweest met daar bovenop een onderkoeling tijdens een wedstrijd. In mijn logboek heb ik toen regelmatig geconstateerd dat ademhalen nietmeer ging als voorheen. Daarvoor kon ik in rustige tempo's tot9 km/h door neus in en uit-ademen Ik ben steeds lanzamer gaan lopen en heb meer en meer moeite om tempo te lopen danwel hartslag omhoog te krijgen, kom niet meer tot omslagpunt. Intervallen gaat wel redelijk. Sportarts heeft vorig jaar wel versnelde ademhaling bij inspanning en verminderde ventilatie geconstateerd maar geen oorzaak gegeven. Moest het maar verder met huisarts uitzoeken, maar die had ook geen idee. Kno arts constateerde flinke allergieën maar behandeling leverde niks op,had ook geen typische klachten. Een andere sportarts heeft er nog eens naar gekeken, geen hyperventilatie, mogelijk inspanningsastma, medicatie doet wel iets, ademhaling iets meer onder controle maar 6 maand later nog steeds aan het klungelen. Ik ga nu de ademhalingsoefeningen proberen. Denk zeker dat het gaat helpen, al ging eerste poging tijdens lopen vanochtend moeizaam. Zou er een relatie tussen overtraining en ademhaling kunnen zijn?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Majet,

Er is zeker een relatie tussen overtraining en ademhaling. De vraag is alleen: wat is kip en wat is ei?

Heb je ons e-book al gevonden met ademhalingsoefeningen en tips? http://www.sportrusten.nl/nieuwsbrief/

Groet en succes,

Koen
harrybartelds_1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:41

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door harrybartelds_1 »

Majet. Mijn ervaring na een overtraining is ook dat langer uit ademen tijdens het hardlopen maar moeizaam ging. Nadat ik weer een fiks aantal kilometers had gefietst en het langer uit ademen tijdens het fietsen uit heb geprobeerd merk ik nu dat dit tijdens het hardlopen ook beter gaat.
Arne Wessels
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2020, 08:22

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Arne Wessels »

Hallo beste collega-Sportrusters,

Ook ik heb te kampen met overtraining. Ik heb de draad wel weer opgepakt, maar merk dat ik na een looptraining nog steeds niet herstel, ook al heb ik het geleidelijk aan opgebouwd.

Ik herstel moeilijk, ondanks dat ik de Wim Hof-oefening en het verlengen van de ademhaling toepas. De ademhaling blijft desondanks hoog zitten en de hartslag blijft ook hoog. Ook de dag erna ben ik wat vermoeider. Het naar beneden brengen van de inspanning is een eerste middel om hier beter mee om te gaan, maar zijn er ook andere tips te geven in het verlengde van wat Harry schrijft. Ik zit namelijk ook te denken om meer te gaan fietsen in plaats van hard te lopen, maar het liefst loop ik hard.

Groet en alvast dank voor het reageren,
Arne
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Arne,

Lukt het om in D2 te blijven, of is je hartslag snel hoger dan dat?
Mariana K
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:53

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Mariana K »

Dag Arne,

Kan het zijn dat je ook dit herstel met zoveel gedrevenheid probeert, perfect alles wilt doen om het herstel te ondersteunen, dat je daarmee je herstel in de weg staat?
En dan zou met vriendelijkheid naar jezelf je de tijd gunnen om even niet heel erg je best te doen, enkel soms om vriendelijk naar jezelf te zijn, jou in ieder geval helpen om het meer naar je zin te hebben al vóór je hersteld bent.

Groet,
Marian
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ode aan vriendelijkheid voor jezelf!
Arne Wessels
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2020, 08:22

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Arne Wessels »

Ja dank Koen en Mariana. Dat laatste is ook zeker het geval. Ben sinds 1,5 week gestopt met hardlopen en herstel wat makkelijker en als ik een energiedip heb, is deze wat minder intens.

En op de opmerking van Koen terug te komen: aanvankelijk pakte ik het lopen best goed op, maar is de terugval met name gekomen toen ik in D3 en D4 al was het maar kort) ging lopen. Nadien kostte het oppakken in D1 en D2 al genoeg moeite en was dat reden om maar tijdelijk te stoppen met hardlopen. Nu doe ik alleen aan krachttraining (korte inspanning per oefening, wat lagere hartslag en meer hersteltijd tussen oefeningen) en over een tijdje maar zien of ik eerst met fietsen kan beginnen.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Koen - Sportrusten »

Succes met je herstel Arne!
Kirsten wennemers
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2020, 19:15

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Kirsten wennemers »

Hi Arne
Je kan eens aan Marion meesters vragen met je mee te kijken. De oefeningen die zij geeft helpen bij overademen.
Succes
Arne Wessels
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2020, 08:22

Re: Slechter ademhalen door overtraining

Bericht door Arne Wessels »

Kirsten wennemers schreef: 31 okt 2020, 08:16 Hi Arne
Je kan eens aan Marion meesters vragen met je mee te kijken. De oefeningen die zij geeft helpen bij overademen.
Succes
Dank voor de tip Kirsten!
Plaats reactie