Ademhalingsfrequentie dag v.s. nacht

Plaats reactie
Roxanne Vroegindeweij
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2020, 16:31

Ademhalingsfrequentie dag v.s. nacht

Bericht door Roxanne Vroegindeweij »

Goede morgen,

Nog nooit ademhalingsoefeningen gedaan, maar nu op dag 21 van het tem je brein programma en ik moet zeggen dat het erg goed bevalt.Ik vind het heel interessant en leuk en zie veel effect op mijn rusthartslag. Ook de boeken vind ik heel boeiend om te lezen, maar daardoor gaan me dan ook dingen opvallen die ik niet helemaal kan verklaren. Dus ik hoop dat jullie dat kunnen :)

Mijn ademhalingsfrequentie is 's nachts hoger dan overdag. Is dit logisch? En zo ja, hoe werkt dit? Ik slaap heel goed en heb ook geen moeite met in slaap komen o.i.d.

Het tweede dat ik me afvroeg heeft te maken met de rusthartslag. In boeken heb ik gelezen dat je op basis daarvan je herstel kan beoordelen. Nu heb ik gister middag een hele zware intervaltraining gedaan en is mijn rusthartslag vanochtend lager dan die normaal is. Houdt dat dan in dat ik al hersteld ben? Sinds corona loop ik bijna dagelijks, wel met 4x p.w. ongeveer vogels kijken dus niet zo snel.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

Groetjes Roxanne
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsfrequentie dag v.s. nacht

Bericht door Koen - Sportrusten »

Roxanne,

Dat je 's nachts een hogere ademfrequentie hebt dan overdag is niet vreemd. Dat komt veel voor. Moeilijk te duiden hoe dat precies komt. Er zijn (spirituele) stromingen die zeggen dat je dan in rustig vaarwater zit (rustige adem overdag) maar nog wel één en ander te verwerken hebt ('s nachts).

Hoe dan ook: het is goed om te weten en het kan een goede reden zijn om kort voor je gaat slapen even een oefening te doen.

Je andere vraag ligt wat complexer. Je hartslag en je brandstoffen zijn waarschijnlijk hersteld en bijgetankt. Maar je hebt waarschijnlijk wat spierschade na een interval, daar moet je nog wel herstellen.

Al met al: goed bezig zeg. Diepe buiging en moedig voorwaarts.

Koen
Roxanne Vroegindeweij
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2020, 16:31

Re: Ademhalingsfrequentie dag v.s. nacht

Bericht door Roxanne Vroegindeweij »

Dankjewel voor je reactie Koen! Duidelijk verhaal :)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Ademhalingsfrequentie dag v.s. nacht

Bericht door Koen - Sportrusten »

Moedig voorwaarts ;)
Plaats reactie